Domowa odnowa biologiczna

Dziś troszkę o regeneracji i domowej odnowie biologicznej.

Kiedy byłam znacznie młodsza zdarzyło się dwa razy, że ambicja i marzenia o sukcesie na zawodach kazały mi zapomnieć o istotnej prawdzie: brak regeneracji i odpoczynku prowadzi do kontuzji oraz przetrenowania, które z kolei może stać się przyczyną poważnych kłopotów ze zdrowiem. Teraz wiem, że bez odnowy nie ma mowy o sukcesie. Ilość treningów nie zawsze przekłada się na ich jakość. Większa liczba treningów nie oznacza też automatycznie lepszych efektów. Podczas dużego wysiłku zaburzamy homeostazę, więc aby wszystkie parametry wróciły do normy powinniśmy zadbać o regenerację. Organizm musi odbudować zasoby energetyczne, unormować białka mięśniowe, trójglicerydy, hormony itd.

Zaniedbanie regeneracji to niestety prosty sposób na kontuzję. Myśląc o szybkich efektach zapominamy często, że nie uzyskamy ich za wszelką cenę, a trzeba pamiętać, że zależy nam na trwałych efektach, które nie powodują uszczerbku na zdrowiu.

Jak sobie radzić i jak dbać o swój organizm, aby odpowiednio się regenerował i aby kolejne treningi były efektywniejsze? Przede wszystkim słuchaj sygnałów jakie wysyła do Ciebie Twoje ciało. Jesteś zmęczony to odpocznij bo forsowanie organizmu przyniesie odwrotne efekty do tych, których się spodziewasz.

Jeśli masz zaplanowany trening, ale jesteś naprawdę zmęczony – odpuść, w zamian idź na spacer lub zrób 2-3 krótkie zestawy ćwiczeń, które nie powodują zmęczenia. Jeśli już sama myśl o treningu budzi w Tobie odrazę, to odpuść w ogóle, to już objaw przetrenowania.

 

Sposoby na domową regenerację organizmu.

  • wykonuj stretching po każdym treningu
  • jedz zbilansowane posiłki, szczególnie przed i po treningu
  • kluczowe jest odpowiednie nawodnienie organizmu
  • stosuj suplementację dla osób aktywnych
  • pamiętaj o wielkiej roli snu w regeneracji
  • szybki efekt przyniesie zimny prysznic lub moczenie nóg w lodowatej wodzie
  • korzystaj z regeneracyjnych kąpieli:
    – w soli do odnowy
    – w wywarze ze skrzypu polnego: garść skrzypu namoczyć w zimnej wodzie na ok. 8 godzin . Następnie zagotować i przecedzić do wanny. Dolać ciepłej wody i kąpać się 20 – 30 minut. UWAGA !!!! Kąpiel nie może być za ciepła!
    – w płatkach owsianych: garść płatków zalać zimna wodą, zamieszać, zagotować i licząc od zawrzenia gotować 30 minut. Przecedzić do wanny z ciepłą wodą przez pończochę, która zawiązujemy i razem z zawartością zostawiamy w kąpieli. Taką kąpiel można brać 2-3 razy w tygodniu. Nie może być za ciepła!
  • Korzystaj z masaży i odnowy biologicznej (jacuzzi, sauna)
  • Jeśli masz możliwość skorzystaj z krioterapii (wcześniej skonsultuj te pomysły z lekarzem)
  • wspomóż się aromatycznymi olejkami relaksującymi, przy dzwiekach relaksacyjnej muzyki
  • A może relaks z przyjaciółką/przyjacielem z kubkiem ulubionych mieszanek ziołowych?

 

Miłego odpoczynku aktywni!

foto. Marta Wojtal

10 stycznia 2017 / 23 komentarze

Komentarze do wpisu 23 komentarze

  • syla napisał(a):

    Ania jakie sa wskazania do odnowy biologicznej nie tylko tej domowej? 😉

  • Olka napisał(a):

    Właśnie ! Może coś dla kobiet w ciąży. ? Jakie kosmetyki, jedzenie i trening ? Bardzo proszę 🙂

    • Anna Lewandowska napisał(a):

      sukcesywnie dodaję posty na bloga. Post o zalecanych produktach, jak i o aktywności fizycznej kobiet w ciąży są jest na blogu.

  • Joanna napisał(a):

    Czy mogłabym prosić o jakiś artykuł czy może chociaż szersze pochylenie się nad zagadnieniem krioterapii ? Czy rzeczywiście warte to zachodu ?
    Z góry dziękuję i pozdrawiam 🙂

  • Gosia napisał(a):

    Za kazdym razem jak zaczynam sport to mam problem z odzywianiem i snem czy moze mi Pani na to cos poradzic prosze

  • Żaneta napisał(a):

    Czyli siłownia 5 razy w tygodniu to zły pomysł?

  • Dominika napisał(a):

    Chciałabym żeby Pani napisała artykuł jak zaplanować dzień i skąd Pani bierze tyle energii i motywacji do działania. Jestem przed sesją i ciężko zmobilizować się do nauki strasznie mi się nie chce.

  • Aneta Mikołajczyk napisał(a):

    Wydaje mi się, że zachowanie takich zwyczajów jak regularne posiłki i odpowiednie nawodnienie załatwia całą sprawę. Ważne, by tego pilnować. Bardzo fajny post Aniu! 🙂 Pozdrawiam!

  • Diana napisał(a):

    Witam , jestem po upadku z wysokosci 15 m , przeszlam 2 operacje kregoslupa szyjnego oraz panewki biodrowej. Aktualnie jestem unieruchomiona na 6 tyg i pytanie moje brzmi jak dojde do sprawnosci i ortopeda da zielone swiatlo od jakich cwiczen zaczac aby nie zrobic sobie krzywdy

    • Aga napisał(a):

      takie rzeczy musisz konsultować z fizjoterapeutą, Przecież Ania sie nie domyśli w jakim stanie bedziesz po, etc. Tutaj wydaje mi sie ze wizyta u fizjo jest konieczna;-)

  • Stankiewicz napisał(a):

    Pani Aniu mam pytanie jakie treningi z pani zestawów mogę wykonywać przy astmie ?

  • Marlena napisał(a):

    Aniu jakie polecasz książki dla osób zaczynających przygode ze zdrowym odżywianiem.Jestem też mamą jedenastoletniego chłopca trenującego piłkę nożną i zależy mi na dobrze zbilansowanych posiłkach dla niego.Pozdrawiam

  • Agnieszka napisał(a):

    Swietna rada, dla mnie to super motywujacy tekst do czerpania radosci z pracy, odpoczynku i przyjemnosci ☺Dziekuje !
    PS. Aniu, czekam na nastepne xx

  • MiejskoWiejsko napisał(a):

    Oj tak, relaks i równowaga przede wszystkim 🙂

  • Ania napisał(a):

    Takie małe pytanko: a co się stanie jak kąpiel będzie za ciepła?

    Pozdrawiam

  • Marta napisał(a):

    Czy treningi Karate Cardio co 2-3 dni są w porządku?

  • monika napisał(a):

    dziekuje za ten post, jest swietny jak zawsze zreszta !

  • Monika napisał(a):

    Aniu powiedz co używasz aby nie pojawiły się rozstępy ciążowe? Może coś z kokosem? Sama jestem w ciąży i nie wiem co używać, na rynku jest tego sporo ale tez ze spora ilości chemii.

Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *