20160401-_mwo9713

Domowa odnowa biologiczna

Dziś troszkę o regeneracji i domowej odnowie biologicznej.

Kiedy byłam znacznie młodsza zdarzyło się dwa razy, że ambicja i marzenia o sukcesie na zawodach kazały mi zapomnieć o istotnej prawdzie: brak regeneracji i odpoczynku prowadzi do kontuzji oraz przetrenowania, które z kolei może stać się przyczyną poważnych kłopotów ze zdrowiem. Teraz wiem, że bez odnowy nie ma mowy o sukcesie. Ilość treningów nie zawsze przekłada się na ich jakość. Większa liczba treningów nie oznacza też automatycznie lepszych efektów. Podczas dużego wysiłku zaburzamy homeostazę, więc aby wszystkie parametry wróciły do normy powinniśmy zadbać o regenerację. Organizm musi odbudować zasoby energetyczne, unormować białka mięśniowe, trójglicerydy, hormony itd.

Zaniedbanie regeneracji to niestety prosty sposób na kontuzję. Myśląc o szybkich efektach zapominamy często, że nie uzyskamy ich za wszelką cenę, a trzeba pamiętać, że zależy nam na trwałych efektach, które nie powodują uszczerbku na zdrowiu.

Jak sobie radzić i jak dbać o swój organizm, aby odpowiednio się regenerował i aby kolejne treningi były efektywniejsze? Przede wszystkim słuchaj sygnałów jakie wysyła do Ciebie Twoje ciało. Jesteś zmęczony to odpocznij bo forsowanie organizmu przyniesie odwrotne efekty do tych, których się spodziewasz.

Jeśli masz zaplanowany trening, ale jesteś naprawdę zmęczony – odpuść, w zamian idź na spacer lub zrób 2-3 krótkie zestawy ćwiczeń, które nie powodują zmęczenia. Jeśli już sama myśl o treningu budzi w Tobie odrazę, to odpuść w ogóle, to już objaw przetrenowania.

 

Sposoby na domową regenerację organizmu.

  • wykonuj stretching po każdym treningu
  • jedz zbilansowane posiłki, szczególnie przed i po treningu
  • kluczowe jest odpowiednie nawodnienie organizmu
  • stosuj suplementację dla osób aktywnych
  • pamiętaj o wielkiej roli snu w regeneracji
  • szybki efekt przyniesie zimny prysznic lub moczenie nóg w lodowatej wodzie
  • korzystaj z regeneracyjnych kąpieli:
    – w soli do odnowy
    – w wywarze ze skrzypu polnego: garść skrzypu namoczyć w zimnej wodzie na ok. 8 godzin . Następnie zagotować i przecedzić do wanny. Dolać ciepłej wody i kąpać się 20 – 30 minut. UWAGA !!!! Kąpiel nie może być za ciepła!
    – w płatkach owsianych: garść płatków zalać zimna wodą, zamieszać, zagotować i licząc od zawrzenia gotować 30 minut. Przecedzić do wanny z ciepłą wodą przez pończochę, która zawiązujemy i razem z zawartością zostawiamy w kąpieli. Taką kąpiel można brać 2-3 razy w tygodniu. Nie może być za ciepła!
  • Korzystaj z masaży i odnowy biologicznej (jacuzzi, sauna)
  • Jeśli masz możliwość skorzystaj z krioterapii (wcześniej skonsultuj te pomysły z lekarzem)
  • wspomóż się aromatycznymi olejkami relaksującymi, przy dzwiekach relaksacyjnej muzyki
  • A może relaks z przyjaciółką/przyjacielem z kubkiem ulubionych mieszanek ziołowych?

 

Miłego odpoczynku aktywni!

foto. Marta Wojtal

10 stycznia 2017 / 12 komentarzy

Komentarze do wpisu 12 komentarzy

Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *