Joga

Trochę mnie już znasz i wiesz, że lubię aktywny tryb życia, przyspieszone bicie serca i puls.  Warto jednak czsami zwolnić tempo i postawić na relaks. To wcale nie znaczy, że odpuszczasz i spędzasz dzień na spacerach do lodówki!

Porozmawiajmy o jodze. Ten indyjski system ćwiczeń z ponad czterema tysiącami lat tradycji pozwala ćwiczyć i modelować ciało jednocześnie relaksując umysł.

Uprawiając jogę systematycznie możesz znacznie poprawić stan swojego zdrowia poprzez poprawę przemiany materii, zwiększenie wydajności serca i płuc. Dodatkowo wzmocnisz mięśnie  i unormujesz gospodarkę hormonalną. Co ciekawe joga coraz częściej jest zalecana osobom, które zmagają się z chorobami przewlekłymi jak cukrzyca, stwardnienie rozsiane i zapalenie stawów.

Niewątpliwą zaletą jogi jest to, że mogą ją uprawiać niemal wszyscy. Jeżeli nie lubisz intensywnego wysiłku i przyspieszonego oddechu, to joga Cię zainteresuje. Asany i dynamikę ćwiczeń można dopasować do sprawności fizycznej i poziomu zaawansowania. Nie potrzebujesz specjalnego sprzętu. Potrzebna Ci tylko podłoga i koc 🙂

Poprawa elastyczności mięśni i usprawnienie narządów wewnętrznych to niewątpliwie plusy, ale nie zapominaj o tym, że joga to przede wszystkim medytacja, świadomy oddech, rozwój duchowy i wewnętrzna równowaga. Regularne ćwiczenie asan pozwala zredukować stres na poziomie fizycznym i duchowym, a jak pewnie nie raz syszałeś to właśnie stres jest przyczyną większości dolegliwości współczesnego człowieka. Prawidłowych oddech podczas ćwiczeń pozwoli pobudzić do aktywności ciało i dostarczyć tlen do krwi, a w konsekwencji poprawić pracę mózgu i uspokoić umysł. Spokojny i głęboki wdech i wydech zapewnią Ci spokój i rozluźnienie. Z czasem ta praktyka poskutkuje również przywracając jasność umysłu.

zrzut-ekranu-2017-01-03-o-14-02-28

Najważniejsze zalety jogi to:

  • zwiększenie elastyczności kręgosłupa
  • zgłagodzenie różnego rodzaju bóli
  • obniżenie ciśnienia i poprawa wydolności płuc
  • redukuje napięcie i stres
  • leczy zapalenie stawów
  • równoważy poziom cukru we krwi
  • leczy astmę, ułatwia oddchanie

Joga również korzystnie wpływa na rozwój płodu i mamę, dlatego warto ją ćwiczyć przed, w trakcie i po ciąży. Przede wszystkim zadba o Twój kręgosłup, metbolizm i krążenie, ale również usprawni system immunologiczny, trawienny, wydalniczy, nerwowy i hormonalny. Poszczególne asany zmniejszają ryzyko wystąpienia bólów krzyża i nadwagi w trakcie ciąży oraz przygotują cię do porodu, który dzięki niej przebiegnie znacznie łatwiej. Pamiętaj jednak o zasadach wykonywania ćwiczeń podczas jogi dla kobiet w ciaży.

Jeżeli nigdy nie miałeś do czynienia z jogą nie zaczynaj praktyki na własną rękę. Znajdź odpowiedniego instruktora, który dobierze najlepsze dla Ciebie asany, a także będzie korygował ewentualne wady postawy. W jodze szczególnie liczy się jakość, a nie ilość 🙂

Ja w dalszym ciągu dorastam do jogi. Kiedyś mądra osoba powiedziała: Jogę potrzebują najbardziej te osoby, które jej nie lubią:)

Ps. Ah i ważna kwestia dla mnie… osobiście nie wchodzę w żadne medytacje, wtajemniczanie się w filozofię buddyzmu, odmawianie mantry itp. Traktuję jogę tyko jako formę aktywności fizycznej, w celu odprężeniu się.

Powodzenia!

zrzut-ekranu-2017-01-03-o-14-01-51

4 stycznia 2017 / 28 komentarzy

Komentarze do wpisu 28 komentarzy

  • Sugarcane napisał(a):

    Witaj Aniu 🙂 Masz fantastyczne skarpetki do jogi, czy mogłabyś zdradzić gdzie je kupiłaś ?

    Pozdrawiam ciepło 🙂

  • Kama napisał(a):

    Witam .Ania chciala bym rozpoczac zdrowe zywienie z toba ale nie wiem id czego zaczac .ostatnio mialam problemy z sercem lekarz zalecil mi diete .bylam nalogowym palaczem i do tego pilam duzo kawy,od 4 dni nie pale u nie pije kawy ,przez co jestem bardzo nerwowa bardzo spiaca organizmowi brakuje nikotyny i cofeiny przez co ciagle zajadam ten glod.prosze poradz mi od czego zaczac zdrowe zywienie i poradz mi jaka kawe pic .dodam ze mam dopiero 31 lat i juz takie problemy

  • m.k napisał(a):

    Czy powinnam się rozciągać normalnie przy b. dużych przykurczach czy raczej znaleźć sobie na początek inne ćwiczenia?

  • Sandra napisał(a):

    Aniu czy są jakieś ćwiczenia, które choć w małym stopniu wyprostują kolana skierowane do środka? Czy raczej nie jest to możliwe? Pozdrawiam 🙂

  • verita napisał(a):

    Na poprawę krążenia najlepsze jest wino pietruszkowe . Na poprawę krążenia najlepsze wino pietruszkowe.
    > 10 świeżych łodyg pietruszki z liśćmi
    > 2 łyżki octu winnego
    > 1 l wina winogronowe
    > 300 g miodu gryczanego
    >
    > Pietruszkę włożyć do wina, dodać ocet.
    > Całość gotować 10 min na bardzo małym płomieniu. Następnie dodać miód i
    > ponownie zagotować około4 min. Gorące wino przecedzić, ciepłe wlewać do
    > butelek.Zakrącić.Należy pić 2 a nawet 3 łyzki kilka razy dziennie
    (wg medycyny św. Hildegardy z Bingen)

  • MaLena napisał(a):

    Mam ciągle przemarznięte stopy i ucisk łydki, myślę, że jest to spowodowane kłopotami z krążeniem. Czy jakieś ćwiczenia, ewentualnie porady? Chętnie się zastosuję… bo kozieradka na inną moją dolegliwość pomogła w 100%- a to dzięki Twojej sugestii. Dziękuję.

  • A. napisał(a):

    Hmm… Akurat joga z buddyzmem nie ma nic wspolnego, jezeli juz to z hinduizmem, ale joga to nie jest religia

  • Marta napisał(a):

    Super, że z każdym wpisem Twoje słowa są autentyczne – szczere!!! 🙂 🙂 z chęcią czytam, stosuje dietę oraz ćwiczę 🙂

  • verita napisał(a):

    Joga jest bardzo niebezpieczną zabawą.

  • Sylwia napisał(a):

    Koc? Mocno odradzam koc na gołej podłodze. Można nieźle trzasnąć. Do jogi potrzebna jest mata, nie koc.

  • ewa napisał(a):

    Dzien dobry,

    A co Pani mysli o pilates?

    z gory dziekuje za odpowiedz i zycze wiele szczescia w Nowym Roku!

  • Sylwik napisał(a):

    A ja lubię spokojne treningi jak pilates czy zajęcia na zdrowy kręgosłup, jogi jeszcze nie miałam okazji spróbować. Dlatego cieszę się, że mój klub fitness właśnie takie wprowadza 🙂
    Na szybsze treningi też chodzę aby utrzymać płaskość brzucha, no i nie obrastać w tłuszczyk,
    ale te spokojne są dla mnie przyjemniejsze.
    Dlatego cieszę się z tego co napisałaś, że joga wspomaga układ trawienny 😀
    Mam nadzieję że wspomoże moją walkę o lekki brzuch 😉

  • jogajogajoga napisał(a):

    Brak przyspieszonego oddechu na jodze to mit:) Polecam ashtanga jogę. Już po 15-minutowej sekwencji powitań słońca (wykonanej w odpowiednim rytmie zgodnym z wdechami i wydechami!) po czole i plecach płynie pot.

    • Alicja napisał(a):

      A co mozecie polecic na start? Juz od dawna o tym mysle ale nie mam nigdzie jogi w okolicy ale mam w domu mate i pokoj do cwiczen????????

      • ania zalewska napisał(a):

        Poszukaj na youtube powitania słońca, np. w wykonaniu Basi Lipskiej. Od tego się większość zaczyna przygodę z jogą 🙂 Najważniejsza zasada – jeśli odczuwasz ból, znaczy, że coś źle robisz. Mogę podzielić się własnym doświadczeniem. Gdy 7 lat temu pierwszy raz poszłam na jogę, przekraczałam własne granice, na siłę starałam się wykonywać asany, do których było mi naprawdę daleko. Skutek był taki, że po każdych zajęciach bolały mnie mięśnie, a zamiast stawać się bardziej elastyczne, napinały się. Szłam na zajęcia i koło się zamykało, znowu za bardzo cisnęłam, ból mięśni, napięcie. W końcu odpuściłam. Pogodziłam się, że nie dotykam dłońmi stóp, spoko. I tak sobie robiłam na luzaku asany na pół gwizdka, na zgiętych kolanach, z pomocami typu taśmy i bloki. Wtedy dopiero zaczęłam widzieć postępy. Jodze rywalizacja najwyraźniej szkodzi, trzeba umieć zrobić krok w tył, żeby pójść na przód. Polecam 🙂

  • Paula napisał(a):

    Jako alternatywe do jogi polecam pilates 🙂

  • Magda napisał(a):

    Strsznie bolal mnie dolny odcinek kregoslupa zaczelam cwiczyc joge i czuje poprawe. Joag super sprawa

  • Ola napisał(a):

    Joga to juz od niemal dwoch lat moja ukochana forma ruchu, serdecznie wszystkim polecam!
    Choc rzeczywiście jest najczęściej w spokojnym tempie i rzadko zdarza mi sie wyjść z sesji zgrzana (ale i tak bywa), zakwasy miewam naprawdę mocne. W jodze jest bardzo duzo pozycji wzmacniających barki, miesnie głębokie dzieki temu, ze duzo cwiczen opartych jest na utrzymaniu równowagi, brzuch, nogi… Wspaniala sprawa, a jak poprawia koordynacje i Elastyczność! Kocham <3

  • anitacg napisał(a):

    Od września chodzę na jogę. Staram się też do niej przekonać bo wolę tak jak ty Aniu podwyższony puls, pozytywne zmęczenie potreningowe 🙂 co widzę po tych paru miesiącach. Przede wszystkim to, że dzięki niej lepiej radzę sobie z inną aktywnością fizyczną 🙂 Dlatego traktuję jogę jako kolejną fajną dyscyplinę która musi być w moim tygodniu ćwiczeń 🙂

  • monika napisał(a):

    extra wpis !

Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Udostępnij wpis