Regeneracja, kontuzje

???
Jak każdy sportowiec, który trenuje wyczynowo, mam za sobą kontuzje (te małe i te większe). Przy częstym zmęczeniu mięśnie ulegają osłabieniu, a wtedy organizm jest podatny na kontuzje. Jak sobie radzić z podobnymi problemami? Ja namawiam do naturalnych, pomocnych sposobów.

Co mogę polecić?
Żywokost.
Ciepłe okłady z żywokostu pomagają przy reumatycznym stężeniu mięśni, bólach karku, a nawet w zapaleniu okostnej. Okłady z nalewki polecane są przy ranach zewnętrznych i wewnętrznych, wszelkiego rodzaju uszkodzeniach, zmiażdżeniach, krwawych wylewach i złamaniach kości. Liście żywokostu można zastosować jako dodatek do kąpieli całkowitych w chorobach reumatycznych, dnie , bólach kostnych, zaburzeniach ukrwienia i uszkodzeniach dysku międzykręgowego. W przypadku zaburzeń dopływu krwi w nogach, w wypadku żylaków oraz w uzupełniającym leczeniu po złamaniach kości stosuje się półkąpiele z żywokostu. Ja wcieram w obolałe miejsca olejek z żywokostu.
Stosowanie żywokostu:
• przykładanie liści (świeżych): świeże, umyte liście rozwałkowane wałkiem do ciasta przyłożyć na chore miejsce i obwiązać.
• przykładanie liści (zaparzanych): liście żywokostu zaparzyć gorącą wodą i ciepłe przykładać.
• dodatek do kąpieli: 500 g świeżych lub wysuszonych liści zalać na noc ok. 5 litrami zimnej wody. Następnego dnia ogrzać całość do zagotowania i uzyskany płyn dolać do wody kąpielowej.
• Maść żywokostowa: 4-5 świeżych umytych korzeni pociąć na cienkie kawałki , krótko przesmażyć z około 250 g czystego smalcu i pozostawić na noc. Następnego dnia całość ogrzać, przecedzić przez ściereczkę i wycisnąć do reszty. Natychmiast przełożyć do małych, czystych naczyń i przechowywać w lodówce. Maść żywokostowa może być stosowana zamiast okładów z papki.
Płatki owsiane
Kolejnym sposobem regeneracji zmęczonych i bolących mięśni są kąpiele w płatkach owsianych – dodatkowo działają oczyszczająco i odkwaszająco. Skóra po takiej kąpieli jest bardzo delikatna.
Sposób przygotowania: garść płatków zalać zimna wodą, zamieszać, zagotować i licząc czas od zawrzenia gotować 30 minut. Przecedzić do wanny z ciepłą wodą przez pończochę lub gazik, który zawiązujemy i całą zawartość zostawiamy w kąpieli. Kąpiel co 2-3 dni przez ok. 20-30 minut. Kąpiel nie może być za ciepła.

 

Skrzyp polny
Kąpiele w wywarze ze skrzypu polnego stosuję w szczególności po podróżach – zapewniają lepszą regenerację i dodatkowe odkwaszenie organizmu (przypomnę, że podczas podróży np. samolotami organizm zakwasza się).
Sposób przygotowania: garść skrzypu namoczyć w zimnej wodzie na ok. 8 godzin . Następnie zagotować i przecedzić do wanny. Dolać ciepłej wody i kąpać się 20 – 30 minut. UWAGA !!!! Kąpiel nie może być za ciepła!

 

Chrzan
Ciasto…. ale tym razem nie do zjedzenia. Pomocne na bolące, stłuczone mięśnie. Ulubiona metoda mojego trenera .
Ciasto chrzanowe: ½ kg maki (najlepiej razowej), 10 dkg drobno utartego chrzanu, 1 łyżka stołowa oliwy, nieco wody, wymieszać i zagnieść ciasto jak na pierogi. Rozwałkować no dość duże plastry (placki) o grubości 0,5 – 1 cm. Lekko ogrzane przy piecu lub kaloryferze położyć na bolące: mięśnie, stawy , kręgosłup. Owinąć ręcznikiem i trzymać 15 – 20 minut , do uczucia silnego pieczenia. Ciasto zdjąć, wytrzeć ciało a zaczerwienione miejsce posmarować olejem. Ciasto do ponownego wykorzystania zwinąć, włożyć do słoika i trzymać w chłodzie.
Źródło dr. Z. Kubat

 

Dobrej regeneracji i unikaniu kontuzji sprzyjają:

• rozciąganie przed i po treningu
• nawadnianie się podczas treningu
• prawidłowa dieta
• suplementacja
• masaże
• sauna
• sen

 

Dbajmy o siebie!

17 lutego 2015 / 7 komentarzy

Komentarze do wpisu 7 komentarzy

Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Udostępnij wpis