Regeneracja! Moje domowe sposoby.

Domowa odnowa biologiczna.
Często słyszałam od trenera:” Ania, zwolnij, odpocznij!”

Kiedy byłam znacznie młodsza zdarzyło się dwa razy, że ambicja i marzenia o sukcesie na zawodach kazały mi zapomnieć o istotnej prawdzie: brak regeneracji i odpoczynku prowadzi do kontuzji oraz przetrenowania, które z kolei może stać się przyczyną poważnych kłopotów ze zdrowiem. Teraz wiem, że bez odnowy nie ma mowy o sukcesie. Ilość treningów nie zawsze przekłada się na ich jakość. Większa liczba treningów nie oznacza też automatycznie lepszych efektów.
Podczas dużego wysiłku zaburzamy homeostazę, więc aby wszystkie parametry wróciły do normy powinniśmy zadbać o regenerację. Organizm musi odbudować zasoby energetyczne, unormować białka mięśniowe, trójglicerydy, hormony itd.
Aktywni, dbajcie o siebie:
•    Jeśli masz zaplanowany trening, ale jesteś naprawdę zmęczony – odpuść, w zamian idź na spacer lub zrób 2-3 krótkie zestawy ćwiczeń, które nie powodują zmęczenia. Jeśli już sama myśl o treningu budzi w Tobie odrazę, to odpuść w ogóle, to już objaw przetrenowania.
•    Jedz zbilansowane posiłki, szczególnie przed i po treningu
•    Pamiętaj o nawodnieniu organizmu: http://hpba.pl/jak-pic-wode-aby-byc-zdrowym/
•    Pamiętaj o wielkiej roli snu w regeneracji
•    Korzystaj z regeneracyjnych kąpieli:
– w soli do odnowy
– w wywarze ze skrzypu polnego: garść skrzypu namoczyć w zimnej wodzie na ok. 8 godzin . Następnie zagotować i przecedzić do wanny. Dolać ciepłej wody i kąpać się 20 – 30 minut. UWAGA !!!! Kąpiel nie może być za ciepła!
– w płatkach owsianych: garść płatków zalać zimna wodą, zamieszać, zagotować i licząc od zawrzenia gotować 30 minut. Przecedzić do wanny z ciepłą wodą przez pończochę, która zawiązujemy i razem z zawartością zostawiamy w kąpieli. Taką kąpiel można brać 2-3 razy w tygodniu. Nie może być za ciepła!
•    Korzystaj z masaży
•    Jeśli masz możliwość korzystaj z suchej sauny parowej i krioterapii (wcześniej skonsultuj te pomysły z lekarzem)

Jesteś przemęczony? Odpocznij!
Lubię relaksować się pijąc mieszanki ulubionych ziół w doborowym towarzystwie 🙂

A Ty?

Miłego odpoczynku aktywni!

12 lutego 2014 / 58 komentarzy

Komentarze do wpisu 58 komentarzy

  • Strus napisał(a):

    Jeszcze lepsza regeneracja?
    Rozciąganie(np. przez jogę) trenowanych grup mięśni tuż po wysiłku.
    Intu-flow, nawet parę razy dziennie
    Szybko dostarczyć organizmowi BCAA i węglowodany po treningu

  • Ola napisał(a):

    Dziękuję za odpowiedź. Przepraszam za lapsus. Pisałam przed zaśnięciem, a wchłonęłam wszystkie posty jednego dnia :). Miało być „suplementujesz”. Pozdrawiam ciepło.

  • Justine napisał(a):

    Właśnie odnośnie przetrenowania. Mam problem, bo ok. 2 tygodnie temu prawdopodobnie zbyt intesywnie ćwicząc, naciągnęłam sobie jakiś mięsień w łydce. Niestety nadal ból nie przechodzi, moge prosić o jakąś radę?

  • Patrycja:) napisał(a):

    Dziękuje za odpowiedni dzięki tobie dobrze wyglądam i czuje się świetnie masz przepiękną figurę i ogólnie jesteś bardzo ładna . Mam jedno pytanko czy owoce i orzechy dobre są na przekąskę tak między 10 a 12
    Z góry dziėkuje

  • Ola napisał(a):

    Bardzo ciekawy blog. Zaskoczona jestem, że nie skomplementujesz się, tylko dbasz o zdrową dietę. Mój mąż powoli się przełamuje do rewolucji w naszym odżywianiu i już nie marudzi na masło zamawiane ze wsi :). Aniu, co możesz polecić na pękające naczynka?

  • Patrycja :) napisał(a):

    Droga aniu czy mogłabyś dodać post poświęcony tym owocom i warzywom które uważasz za najzdrowsze bardzo prosze z góry dziękuje

  • Patrycja :) napisał(a):

    Aniu czy woda z cytryna jest zdrowsza od samej wody ? Czy woda z cytryna może odchudzić

    • Ann napisał(a):

      Woda z cytryną lepiej oczyszcza i odkwasza organizm. Nie ma właściwości odchudzających jednak przy odpowiedniej diecie i aktywności fizycznej może wspomóc ten proces.
      Pozdrawiam

  • Patrycja:) napisał(a):

    Droga Aniu
    Znasz jakieś skuteczne ćwiczenia na zmniejszenie tkanki tłuszczowej w okolicy ramion ?
    Z góry dziękuje

  • Martaaaaaaaaaaaa napisał(a):

    Hej. Mam pytanie ile ty ważysz bo wyglądasz na starsznie chuda ? Proszę odpowiedz !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • ek napisał(a):

    Sauna najlepsza 🙂 Też pijam różne mieszanki mniaami
    Zapraszam do siebie po wiele inspiracji jedzeniowych 🙂 http://siostraelwa.blogspot.com

  • Gina napisał(a):

    Lans strat 🙂

  • Ania napisał(a):

    Pani Aniu, co sądzi pani o body wrapping’u? Poddawała się pani może takiemu zabiegowi? A może w którymś z postów była o tym wzmianka?
    Pozdrawiam 🙂

  • Mariusz Warda napisał(a):

    Witam,

    reprezentuję wydawnictwo, które opublikowało książkę na temat Czystka. Czy Pani Ania zechciałaby otrzymać jej egzemplarz i ewentualnie (o ile jej przypadnie do gustu) poleciła ja na łamach swojego bloga?

    Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam

  • Żaklina napisał(a):

    W celu relaksu po treningu czytanie książek 😀

  • Ola napisał(a):

    Witam, czy można pić zieloną herbate przed snem?

  • Martyna napisał(a):

    Ten post to chyba specjalnie jako odpowiedź na mojego maila 😉 Mnie spotkało przepracowanie: przez półtora tygodnia nie byłam w stanie trenować ani wykonywać swojej pracy, musiałam odpuścić zajęcia na studiach. Antybiotyk pomógł mi dojść do siebie, a także… 2000 kcal dziennie. Bo chyba niestety również nie dostarczałam organizmowi wystarczająco energii…

  • Tomasz napisał(a):

    „• Jeśli masz możliwość korzystaj z suchej sauny parowej i krioterapii „…..nigdy nie słyszałem o SUCHEJ SAUNIE PAROWEJ (parowa jest przecież mokrą sauną)…Pozdrawiam

  • ola napisał(a):

    Witam 🙂
    Mam takie pytanie Pani Aniu, kiedy powinno się wykonywać ćwiczenia, żeby dawały większy efekt rano czy wieczór, czy to nie odgrywa większej roli?
    Pozdrawiam 😉

    • Ann napisał(a):

      Zdecydowanie lepszy efekt jest rano. Organizm jest pobudzony i ma więcej energii niż wieczorem.
      Pozdrawiam

  • K. napisał(a):

    Witam 🙂
    Od 8 miesięcy mam karnet do klubu fitness. Ćwiczę 3/4 razy w tygodniu. Głównie uczęszczam na zajęcia typu ABT (brzuch, uda, pośladki) i TBC, czasami biegam także na bieżni. Niestety nie widać żadnych efektów. Moim celem nie jest rozbudowanie mięśni a pozbycie się tkanki tłuszczowej. Jakie ćwiczenia/formy aktywności fizycznej sprawią że spalę tkankę tłuszczową nie rozbudowując tym samym zbytnio ud i łydek?
    Z góry dziękuję za odpowiedź.

  • Sylwia napisał(a):

    Aniu zazdroszczę.! wyleczę kolano i dołączę do Was ;d
    BUTY <3 marzenie ;(((

  • Marzena napisał(a):

    Świetne! Aniu a jeżeli chodzi o bardziej konkretne właściwości tych kąpieli to jak one działają poza tym, że ogólnie regenerują ciało?

  • Lila;) napisał(a):

    …ale fotka najlepsza/….luzzzz..i oto chodzi:)))

  • Karolina napisał(a):

    A ja trochę obok tematu… Aniu, boski płaszczyk/kurtka! Czy zdradzisz, w którym sklepie można go kupić? 🙂 Wybacz pytanie. 🙂 Pozdrawiam!

  • Iwona napisał(a):

    Aniu, jakie pijasz mieszanki ziół, napisz proszę.

    • Ann napisał(a):

      wiele udostępniałam na blogu. Uwielbiam herbatę z lukrecji z cynamonem z np z bio planet, lub czystek lub inne herbatki detox. Na blogu podawałam, przepis na herbatę Killerkę.
      Pozdrawiam

  • Marry napisał(a):

    Dziś odbyłam swój pierwszy trening! Jestem dumna z tego, że wreszcie pokonałam lenistwo:) Lepiej zacząć późno, niż wcale:) Przechodzę na zdrowy tryb życia, mam nadzieję, że wytrwam dłużej niż kilka dni! Jestem naładowana pozytywną energią! Pani Aniu, dziękuję, bo ten blog przekonał mnie do zdrowego odżywiania i ćwiczeń. Porady zawarte tutaj są naprawdę przydatne! Jestem wdzięczna, bo gdyby nie Pani działalność nadal stałabym w miejscu, błogim lenistwie i zajadała się fast foodami…Podeślę za kilka miesięcy fotkę z moim postępem, pozdrawiam i dziękuję jeszcze raz, kocham Panią! :))

  • JT napisał(a):

    Właśnie skończyłam trening i wcinam jajecznice ze szczypiorkiem:D Od dwóch miesięcy biegam 100 minut na bieżni no i organizm się chyba przyzwyczaił, a poszłam dodatkowo dzisiaj na rowerek i zrobiłam trening interwałowy 15 minut to pot się ze mnie lał.
    Ale sukces osiągnięty. Za każdym razem kiedy jestem na bieżni i tak pomyśle ” a może skończe wcześniej dzisiaj” to zawsze przypomina mi się hasło „Nie kończe treningu kiedy jestem zmęczona, tylko gdy trening jest skończony”. I dzięki temu 13 kg pożegnałam.
    Zaczynając odchudzanie ustaliłam sobie cel:
    -5kg brąz
    -10kg srebro
    -15kg złoto
    Lece po złoto dziewczyny:*

  • Karla napisał(a):

    Aniu mam pytanie czy zupkę dyniową według Twojego przepisu mogę zrobić z mrożonek dynii? Niestety nie znalazłam świeżej. Z góry dziękuję za odpowiedź. 🙂

  • Chiń napisał(a):

    Witam, czy możliwe, że przez zbyt dużą częstotwliwość i intensywność treningów przestalam miesiączkować ?

    • Ann napisał(a):

      jak najbardziej…

    • Aneta napisał(a):

      Chin mam ten sam problem… też się zastanawiam czy to może być od intensywnych treningów. Możesz napisać jak często trenujesz ?

      • Chiń napisał(a):

        Od lipca 2013 r. Od tamtego czasu nie miałam miesiączki. Schudlam ok 8-10 kg. Wiem, że sama sobie jestem winna, bo jak nie ćwiczyłam i nie byłam aktywna fizycznie tak zaczęłam ćwiczyć codziennie ponad 2 godziny. Później, od września, codziennie po 45 min, teraz 4 razy w tygodniu ok 45 min. Mam wielką nadzieję, że wszystko się unormuje. A co z Tobą?

      • Karla napisał(a):

        Mi tez sie wydaje, ze mam ten problem z miesiączka co Wy. Nie mam pojęcia co z tym zrobić. Aniu może Ty cos doradzisz? Co można zrobić aby miesiączka wróciła??

        • Ann napisał(a):

          Należy odżywić organizm.
          Pozdrawiam

          • Karla napisał(a):

            A jak go prawidłowo odżywic? Zaczynam martwić sie o swoje zdrowie. Dziekuje za odpowiedz.

          • Ann napisał(a):

            Wszystko jest na blogu. Trzeba zwrócić uwagę na odpowiednią podaż białka, żelaza, cynku, wit b 12 i kwasu foliowego.
            Pozdrawiam

  • Justyna napisał(a):

    post przemawia dziś do mnie w 100%, padam z nóg a miałam wyrzuty, ze odpuściłam trening, maseczka, kąpiel, biała herbata i dobry film, oto mój sposób, teraz już bez wyrzutów;)) pozdrawiam! 😉

  • Magdalena napisał(a):

    Mi przed treningiem chce sie spać , podczas treningu chce mi sie spać i po treningu też.Odpoczywam 2 dni , wracam do treningu jest to samo.Dosypiam więcej niż 8 godzin i tak jestem nie wyspana.Nie mam pojęcia co z tym fantem robić.Nawet endorfiny mi juz nie fruwają po ćwiczeniach.Mam zapalenie tarczycy i hormony skaczą sobie jak chcą , czy to aż tak faktycznie moze zniechecic do aktywności?przecież ja je uwielbiam !!! a zamiast sie cieszyć po nich siedze jak smutna szara mysz :/

    • Gosia napisał(a):

      Ja też mam zapalenie tarczycy i mogę Ci powiedzieć, że to faktycznie bardzo wpływa na chęć do ćwiczeń i senność. Ostatnio mój lekarz dobrał mi naprawdę świetną dawkę tabletek i jest o wiele lepiej! A wcześniej nie wierzyłam, że to może być wpływ tarczycy…

  • Ada napisał(a):

    Twoje artykuły są naprawdę rzetelne i profesjonalne. Każdy z nich czytam nawet kilka razy i zawsze znajduję coś dla siebie. Pozdrawiam. 🙂

  • N napisał(a):

    witam:) od niedawna zaczęłam robić codziennie 2 tabaty z 4 różnymi ćwiczeniami. zaznaczam, że przed tym nie miałam żadnej styczności z aktywnością fizyczną…a ten program bardzo mi odpowiada 🙂 Czy uważa Pani, że przyniesie to jakieś efekty (chodzi mi o wygląd przede wszystkim) ? pozdrawiam 🙂

  • E napisał(a):

    Witam. Chciałabym uzyskać pani odpowiedź na moje pytanie. Ostatnio piekłam ziemniaki pokrojone w plasterki w piekarniku posypane bazylią bez tłuszczu. Czy ta przekąska gryzie się z odchudzaniem ?

  • M napisał(a):

    Czy robi różnicę z jakiej sauny się skorzysta? 😉 pozdrawiam

  • Gosia. napisał(a):

    Treść ciekawa i pomocna, jednak mi przetrenowanie nie grozi. 😀
    Mam takie pytanie: Ann, co sądzisz o piciu drożdży?

  • Klaudia napisał(a):

    Ania, a ty ćwiczysz codziennie? 🙂
    Ja od początku wyzwania ćwiczę każdego dnia, ale w sumie jeszcze nie odczuwałam niechęci 🙂

  • LidiaM napisał(a):

    Fajnie że przypominasz o regeneracji. Sama kilka razy żałowałam zbyt intensywnych treningów przed zawodami bez wytchnienia. Do takich kompieli polecam sól z Borowina albo płyn do kąpieli borowinowych, mi pomaga na „zakwasy”.

  • Aneta napisał(a):

    Właśnie skończyłam jeden z Twoich friendstraining, jestem zmęczona ale meeeega zadowolona!

    Dziękuję Aniu!!!

    Pozdrawiam:)

Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Udostępnij wpis