watroba-hepatil-300x225

Wątroba – zadbaj o zdrowie!

W ostatnich dniach media grzmią o zagrożeniach smogiem. Jest to bardzo poważny problem dla naszego zdrowia. Warto się zastanowić, co możemy zrobić by sobie pomóc. Jednym z narządów, który pełni ważną rolę w poprawnym funkcjonowaniu naszego organizmu jest WĄTROBA.

smug

Pełni ona wiele ważnych zadań, a jednym z podstawowych jest oczyszczanie ciała z toksyn. Nasza codzienność pełna jest czynników takich jak zanieczyszczenie środowiska, ciężkostrawna dieta nierzadko zakrapiana alkoholem, dym nikotynowy i stres oraz przyjmowanie leków, a to wszystko stawia przed wątrobą duże wyzwania.

Ponadto wątroba odpowiedzialna jest za takie funkcje jak:

  • zastrzyk energii, który pozwala zwalczyć stres
  • produkcję żółci niezbędnej do trawienia tłuszczy
  • metabolizm węglowodanów i protein
  • absorbcję, magazynowanie i przekształcanie niektórych witamin do bioaktywnych form
  • regulację glukozy we krwi
  • równowagę hormonalną
  • produkcję fibrynogenu odpowiedzialnego za reakcje odpornościowe
  • kontrolę produkcji cholesterolu i trójglicerydów
  • aktywizację enzymów

 

  Wątroba ma około 500 funkcji, a ja wymieniłam tylko te najważniejsze. Równie imponujący jest fakt, że w ciągu mniuty przetacza ona litr krwi, a pracuje całą dobę. To pozwala zrozumieć jak ważna jest nasza rola we wspieraniu tego narządu w jego ciężkiej pracy.

 

            Wątroba może nas poinformować na wiele sposobów o swoim złym stanie. Do najczęstszych objawów zaburzeń jej pracy należą:

  • zmęczenie
  • podkrążone oczy
  • nietolerancje pokarmowe
  • brak apetytu
  • biegunki lub zaparcia
  • bóle głowy i skroni
  • problemy skórne (wypryski, trądzik, szary kolor skóry)
  • brak ochoty na seks
  • stany depresyjne, niepokój
  • ciemno żółty kolor moczu
  • nietolerancje pokarmowe
  • alergie
  • pogorszenie pracy tarczycy
  • problemy hormonalne
  • nierównowaga hormonalna

 

By utrzymać wątrobę w odpowiednim zdrowiu należy unikać pestycydów, konserwantów i przetworzonej żywności, dbać o metabolizmu wody w organizmie i przyjmować dużą ilość płynów.

Wzbogacić dietę o składniki pokarmowe i produkty zawierające antyoksydanty i posiadające właściwości odtruwające:

  • chlorofil (ciemne winogrona, czarne jagody, jeżyny, maliny)
  • beta karoten (marchew, buraki)
  • retinol (źródła zwierzęce)
  • zdrowe tłuszcze (olej kokosowy, masło, oliwa)
  • warzywa krzyżowe (brokuły, kapusta, rzodkiewka, brukselka, gorczyca, rzepak, jarmuż, chrzan, rukiew wodna, rukola)
  • czosnek i cebula
  • gorzka czekolada
  • jabłka
  • cytryna
  • wątróbka wołowa i drobiowa

 

Na pewno warto odżywiać się tak, by jak najmniej eksplorować wątrobę. Poza produktami wyżej wymienionymi zaleca się dietę bogatą w pokarmy, które zapewniają swobodny przepływ energii emocjonalnej i fizycznej, a zatem harmonizują wątrobę. Najczęściej są to słodkie produkty takie jak zboża, warzywa, rośliny strączkowe i  węglowodany złożone. Bardzo często odpowiedzią organizmu na stany depresyjne, czy nerwicowe jest ochota na coś słodkiego… Wielu z nas to zna 🙂

Wtedy najkorzystniej jest sięgnąć po:

  • miód, który dodatkowo ma działanie odtruwające (można wzmocnić jego działanie mieszając go z octem z cydru jabłkowego)
  • proszek z liści stewii
  • pełnowartościowy cukier trzcinowy oraz granulki pochodzące z nierafirowanego soku z trzciny cukrowej
  • korzeń lukrecji
  • słód jęczmienny
  • syrop daktylowy
  • melasa
  • syrop ryżowy

 

Dwa ostatnie produkty mają działanie ogrzewające i pobudzające przepływ energii Qi, więc są przydatne tylko w leczeniu zastoju wątroby, któremu nie towarzyszy obecność gorąca. W przypadku jeśli występują obie dolegliwości jednocześnie, to

zaleca się stosowanie:

  • mikstury piwonii i lukrecji
  • melisy
  • mięty pieprzowej
  • rumianku
  • ostropest

Dobrym samopoczuciem i zdrowiem zaowocuje dieta bogata w produkty wspomagające odbudowanie krwi wątroby, a także ogólnie wzmacniające płyny organiczne.

Ochłodzisz i zarazem odtrujesz wątrobę regularnie spożywając:

  • kiełki fasolki mung
  • fasolkę zieloną
  • seler naciowy
  • wodorosty (kelp)
  • sałatę
  • ogórki
  • rukwię wodną
  • tofu
  • proso
  • śliwki
  • grzyby
  • rzodkwię
  • łodygę i korzeń rzewienia

Szczególnie ostatni produkt zwalcza zatrucie wynikające z nadmiernego spożycia mięsa i ma silne właściwości przeczyszczające.

            W przypadku poważnego uszkodzenia wątroby w wyniku alkoholizmu lub na skutek poważnego niedożywienia i równoległego występowania takich objawów jak słaby puls, bladość, znużenie, słaby głos i oddech oraz introwertyczna osobowość zaleca się:

  • tylko świeże mleko kozie lub owcze
  • spirulinę z rozdrobnionym mięsem ryb
  • kleik zbożowy z dodatkiem wątroby pochodzących z hodowli ekologicznych

Często mnie pytacie o diety, które zapewnią detoks organizmu. Z jednej mają one sens, bo zanieczyszczenie środowiska i obecność konserwantów w żywności, a także stres są znacznie większe niż kilkadziesiąt lat temu, więc zdolność do odtruwania jest relatywnie mniejsza…

Z drugiej jednak strony nasz organizm jest bardzo sprytny, a narządy wysoko wykwalifikowane w odprowadzaniu toksyn z organizmu. Jeśli zdecydujesz się na monotematyczną dietę, to łatwo możesz zachwiać bardzo skomplikowaną gospodarką organizmu i doprowadzić do poważnych schorzeń, dlatego pamiętaj by być bardzo ostrożnym!

Jeśli chcesz sobie pomóc to unikaj nadmiaru chemii w żywności i kosmetykach, wyklucz z diety alkohol i kofeinę i zadbaj o odpowiednią suplementację.

Polecam też codzienne picie na czczo ciepłej wody z cytryną.

ZADBAJ O SWOJE ZDROWIE!

12 stycznia 2017 / 50 komentarzy

Komentarze do wpisu 50 komentarzy

  • Kuba pisze:

    Aniu mam pytanie czy ogórki kiszone są zdrowe będe wdzięczny

  • Bardzo ciekawy artykuł. Dzięki! 🙂

  • KM pisze:

    A jak jest z kawą? Czy codzienne picie kawy czarnej jest niezdrowe?

  • ewelina pisze:

    moj kolega po swietach trafil do szpitala z uszkodzeniem watroby. raczej nie musze mowic co przedawkowal ze tak sie stalo. zastanawiam sie tylko czy jego wartoba wrocila by do normy i ile by to trwalo gdyby przestal pic???

  • Iwona Barwinska pisze:

    Aniu również jak i większość ludzi uważam że robisz dużo dla społeczności pisząc takie świetne artykuły.Przyznam się szczerze że zawsze jak wchodzę na Facebook szukam czy Anna Lewandowska zamieściła artykuł bo wiem że będzie to coś ciekawego co doda mi motywacji. Mam duży szacunek do Ciebie Pozdrawiam ????????

  • Ania pisze:

    Aniu,
    kochana jesteś :). Uwielbiam Twojego bloga i Twoje książki. Czytając to co piszesz, od razu ma się ochotę o siebie zadbać. Tak trzymaj! 🙂

  • Diana87 pisze:

    Dzień dobry Pani Aniu.
    Bardzo dziękuję za ten wpis. Od kilku lat choruje na AIH / PBC od mojego lekarza hepatologa nic się nie dowiedziałam na temat diet lub co jeść by wyniki wątrobowe były lepsze za to dawali coraz więcej leków. Teraz wiem co może mi dodatkowo pomóc i może w końcu pozbędę się sterydów i innych leków a dziennie łącznie przyjmuje aż 10 tabletek !!
    Serdecznie pozdrawiam

  • Monika pisze:

    Aniu, ją mam pytanie z innego tematu – oponka na brzuchu. Próbuje się jej pozbyć sama dieta,bo moja kondycja jest tak słaba, ze po każdym treningu mam okropne zakwasy. Myślisz, ze dam radę wywalczyć płaski brzuch eliminacja cukru i ograniczeniu pieczywa, czy bez ruchu nie da rady? Pozdrawiam

    • Anna Lewandowska pisze:

      Polecam treningi!!! Spróbuj z którymś z moich programów np. 15/7 lub Karate Cardio.
      Jeśli chodzi o dietę – tutaj znajdziesz coś dla siebie: http://www.dieta.hpba.pl

    • Sylwik pisze:

      Sama dieta, nawet restrykcyjna nie wystarczy na oponkę, wiem po sobie;-) Aczkolwiek dieta i ćwiczenia są ze sobą ściśle powiązane i nie ma efektów gdy stosujemy tylko jedno z nich, albo efekty są niewystarczające.
      Zakwasy są tylko na początku, jak ćwiczymy regularnie są one znacznie mniejsze już tak nie dokuczają, albo prawie wcale ich nie czujemy. Na zakwasy pomagają też aminokwasy np w kapsułkach. Na brzuszek dobra jest też joga;-) Jak ktoś nie lubi cardio to można zacząć od pilatesu, jogi, stopniowo przechodząc na treningi bardziej cardio. Powodzenia!

  • Asia pisze:

    Ani słowa o ostropest plamisty???

  • Pola pisze:

    Aniu, napisz prosze czy podczas ciąży mozna przyjmować spiruline?

    • Anna Lewandowska pisze:

      Jak najbardziej.
      Pisałam ostatnio na bogu, tak samo jak chlorellę – //hpba.pl/chlorella-dlaczego-warto-wzbogacic-o-nia-diete/

  • Nina pisze:

    A ostropest na wątrobę polecasz?

  • Pani Basia pisze:

    Czy chlorella jest rowniez pomocna w prawidlowym funkcjonowaniu watroby ?

  • elizka pisze:

    Aniu dziękuję 😉

  • K pisze:

    Jesteś dobrym Aniołem!
    Dziękuję…

  • ala pisze:

    Pani Aniu,nie pisze pani o ostropescie ktory rowniez ma pozytywny wplyw na watrobe.

  • Shortina pisze:

    Aniu, co poradzisz w sytuacji zaburzeń hormonalnych oraz stluszczenia wątroby? Jem bardzo dużo warzy i owoców. Coraz częściej także Twoje ulubione buraki 🙂 ale hormony skutecznie o sobie dają znać. Powoduje to u mnie stany depresyjne choć mam dopiero 27 lat. Miałam wiele badań zleconych ale parametry wątrobowe są ponoć dobre. Mocno ograniczyłam słodycze. Poradz mi cos proszę.

  • iza pisze:

    Czy zestaw woda, miod, ocet jablkowy jest korzystniejszym „budzikiem” niz sama woda z sokiem z cytryny?

  • Pi pisze:

    Mozna prosic o wpis o probiotykach-jakie najlepiej stosowac, nie chodzi o ogolny wpis. Bede wdzieczn

  • Dorota pisze:

    Bardzo dziękuję za ten artykuł. Choruję na WZW C i staram się dbać o dietę więc Pani sugestie dietetyczne są bardzo cenne.

  • liliana pisze:

    Stosuje się do wielu Twoich porad i faktycznie odkąd to robie czuje się lepiej i jestem zdrowsza.
    Pozdrawiam!

  • Monika pisze:

    Elo Ania !
    Czy jest szansa, że będziesz zamieszczała porady dotyczące odżywiania dzieci ?
    Bardzo mi się przydają Twoje rady bardzo. Marzeniem jest moim aby mój synek ( 6 lat) był zdrowym, właściwie odżywionym człowiekiem. Pozdrawiam !!!

  • Kasia pisze:

    Dzieki Aniu za ten artykuł. Mam problemy z watroba po ciazy gdyz chorowalam na cholestaze ciazowa. Stosuje twoje przepisy jednak musze zamieniac pewne produkty. Znajduje twoje ksiazki bardzo pomocne. Mialabym prosbe, czy dalabys rade doradzic mi jakies cwiczenia, slyszalam zeby zbytnio nie obciazac watroby i nie wykonywac ciezkich cwiczen. Dziekuje z gory i pozdrawiam

    • Kasia pisze:

      Aniu, moge prosic Cie o odpowiedz? Pisalam juz wczesniej i nie wiem czy czytasz wszystkie komentarze i posty. Pozdrawiam

  • Kasia pisze:

    Polecam Hu Gan Pian Liver , ziółka chińskie na wątrobę.

  • weronika pisze:

    Aniu proszę o pomoc!
    czy jogurt domowej roboty jest zdrowy? na bazie mleka krowiego, jeśli nie mam alergii? i czy lepiej robić z pasteryzowanego mleka czy niepasteryzowanego? Pozdrawiam Cię cieplutko…..:)

  • Meed pisze:

    W tekście jest mały błąd-w funkcjach wątroby chodziło raczej o fibrynogen (a nie fibrydogen) i odpowiada on za prawidłowe krzepniecie a nie odporność.

  • Monika pisze:

    Jestem zachwycona tym postem. Swietny. Dziekuje bardzo.

  • Lilly pisze:

    Mi również lekarze zalecali statyny i również mam obciążenie genetyczne. Trafiłam jednak na publikacje specjalistów jak i również konsultowałam się z bardzo szanowanym w Polsce kardiologiem i okazało się,że podawanie statyn na cito nie jest konieczne. Poczytaj sobie o tym jak statyny wpływają na zdrowie i jakie skutki niesie za sobą ich przyjmowanie. Wiadomo,że wielu lekarzy je wciska pacjentom, gdyż zwyczajnie im się to opłaca. Warto też przyjrzeć się temu jak zmieniały się na przestrzeni lat normy dla prawidłowego poziomu cholesterolu. Od 4 miesięcy jestem na diecie Pani Ani, nie biorę statyn (a przez jakiś czas brałam, bo posłuchałam pierwszego lepszego lekarza) i wyniki uległy znacznej poprawie.p Polecam spróbować naturalnie a nie chemią 🙂 Dużo zdrowia!

  • Klaudis pisze:

    Co Pani sadzi na temat syropu klonowego? Warto go uzywac?

    • Anna Lewandowska pisze:

      Jak najbardziej, proszę jednak uważać na skła, czy niema dodatków w postaci syropu glukozo- fruktozowego.

  • Kasia pisze:

    Cześć, czy dobrze rozumiem, że w przypadku uszkodzeń wątroby zalecasz spożywanie nabiału? Pisałaś kiedyś, że unikasz ze względu na nietolerancję laktozy, w wyższych poziomach diety też nie ma, więc zastanawiam się, czy powyższy przypadek to wyjątek od reguły?
    Z góry dzięki za odpowiedź, bo czasem trochę się gubię 🙂

    • Anna Lewandowska pisze:

      tylko świeże mleko krowie lub owcze (JEŚLI NIE MA NIETOLERANCJI POKARMOWYCH), które zawiera mniej kazeiny. Zawsze to podkreślam.

  • Ewa pisze:

    Cześć Aniu! Dziękuje za ten post ! Jestem obciążona genetycznie i moja wątroba produkuje nadmiar złego cholesterolu ! Niestety do końca życia muszę przyjmować statyny,a mam dopiero29lat 🙁
    Mam częste infekcje , a raczej łapie wszystkie możliwe 🙂 i utożsamiam się z wieloma wymienionymi przykładami !
    Czytając Twój blog stosuje się do niektórych zastosowń, ale dobrze wiedzieć , ze jest jeszcze wiele innych sposobów na to jak w naturalny sposób moge wesprzeć moja wątrobę:)
    Zrdówka

Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Udostępnij wpis