Znaczenie kwasu foliowego (witamina B9)

Kwas foliowy (witamina B9, folacyna, folan), jest niezbędnym składnikiem każdej kobiety planującej ciążę i w niej już będącej. Nasz organizm nie jest jednak w stanie go sam wytworzyć, dlatego też niezbędne dostarczanie wraz z pożywieniem i suplementacja.

Przyjmowanie kwasu foliowego zalecane jest jeszcze przed zajściem w ciążę, ponieważ jest to kluczowy element dla rozwoju płodu, zwłaszcza cewy nerwowej, która warunkuje m.in. prawidłową budowę mózgu u przyszłego dziecka. Szczególnie istotne są trzy miesiące przed poczęciem. Powinny więc go przyjmować wszystkie kobiety w wieku rozrodczym. Kwas foliowy poprawia działanie układu pokarmowego wraz z wątrobą i jelitami.

Przyjmowanie kwasu foliowego w ciąży dodatkowo chroni przed:

  • niedorozwojem łożyska
  • poronieniem
  • krwotokami

Podczas ciąży zapotrzebowanie na kwas foliowy jest znacznie większe, niż u innych osób. Natomiast dieta pokrywa tylko częściowe zapotrzebowanie na ten składnik, dlatego proponuję regularną suplementację zarówno dla mężczyzn i kobiet, ponieważ kwas foliowy jest wielkim przyjacielem naszego organizmu.

Dlaczego? Otóż działa z korzyścią dla:

  • Układu pokarmowego – pomaga w przyswajaniu białek i produkcji soku żołądkowego oraz w pracy wątroby i jelit
  • Układu krwionośnego – bierze udział w produkcji czerwonych krwinek
  • Układu nerwowego – bardzo istotna rola w prawidłowym funkcjonowaniu mózgu i zachowaniu dobrego samopoczucia (regulacja poziomu serotoniny i noradrenaliny), ważny dla osób o skłonnościach do depresji
  • Przyszłych rodziców – poprawa jakości męskiego nasienia, udział w przekazywaniu materiału genetycznego i właściwego rozwoju płodu

Objawy niedoboru kwasu foliowego to: niedokrwistość, spękane usta, przedwcześnie siwiejące włosy, niepokój i napięcie, brak energii, słaby apetyt, bóle brzucha i depresja.

Jeśli chcesz zadbać o zdrowie i dostarczyć organizmowi kwas foliowy – jedz szpinak! To jego najlepsze źródło. Wiele osób wmówiło sobie, że nienawidzi szpinaku, bo kojarzą go z bezsmakową mazią serwowaną w przedszkolu lub szkolnej stołówce. Na szczęście jest to błąd, który da się naprawić . Szpinak można jeść w wielu postaciach, jest świetnym dodatkiem do omletu, można go mieszać z makaronem lub kaszą, na surowo nadaje się doskonale do sałatek. No i koktajle na bazie szpinaku – samo zdrowie!
Kwas foliowy mają też brokuły, kalafior, szparagi i orzechy nerkowca.
Przyswajanie kwasu foliowego wspomagają witaminy z grupy B, szczególnie witamina B12.Utrudnieniem dla jego przyswajania są środki antykoncepcyjne, alkohol, wysoko przetworzona żywność  i wysoka temperatura.

Przyjmowanie suplementów w ciąży konsultuj ze swoim lekarzem prowadzącym.

Pozdrawiam zielono!

Komentarze 37 komentarzy

Dołącz do dyskusji…

Komentarz jest wymagany

Podpis jest wymagany

Ja nie brałam żadnych witamin, oprócz folika. Starałam się odżywiać zdrowo, piłam koktajle warzywno owocowe. Jadłam sporo różnych kasz. Lepiej się czułam kiedy zmieniłam dietę i w sumie nadal kontynuuje takie zdrowe jedzenie 🙂

Aniu szukam jakiś dobrych witamin dla kobiet w ciąży może mogłabyś coś polecić?

Ja tez buraki uwielbiam a szczególnie w sałatce z rukolą, fetą i orzechami 🙂 Folik mama biorę od samiusieńkiego początku ciąży i będę brała aż do porodu 🙂

Aniu mam takie pytanie,czy w ciąży mogę spożywać nasiona chia?Czytalam na ten temat różne opinie i nie wiem jak jest naprawdę.Pozdrawiam?

Moja ciąża była planowana więc już na trzy miesiące przed poczęciem łykałam sobie folik 🙂 Potem jak zaszłam w ciążę przeszłam na folik MAMA bo ten ma dodatkowe witaminki , teraz mam dwa miesiące do porodu 🙂 Już nie mogę się doczekać.

Witaj Aniu czy polecasz przyjmowanie żelaza w ciąży przy niedoborach jeśli dieta już nie jest pomocna jeśli tak to jakie najlepiej przyjmować?

Witaj Aniu,
byłabym prze szczęśliwa gdybyś napisała co nieco o diecie wegetarianek w ciąży ( powinny jeść, czy czego szczególnie unikać itd. ), a także o karmiących wegetariankach.

Fajnie jakby powstała wersja Diet by Ann dla wegetarian 🙂

Pozdrawiam i życzę zdrówka
Basia

Ja mniej więcej też zaczęłam jeść folik tak ok. 3 miesięcy przed ciążą 🙂 Potem aż do samego porodu.

Kwas foliowy biorę już od roku pomimo tego że jeszcze nie staram się o dziecko poprawił mi on cerę oraz czuję większą energię do życia 😉

Droga Aniu,jesteś dla mnie prawdziwym autorytetem w kwestii diety i zdrowego stylu życia. Czy mogłabyś kiedyś napisać jak się ma suplementacja folianami do mutacji genu MTHFR, którą podobno ma bardzo duży procent społeczeństwa. U tych osób przyjmowanie kwasu foliowego nie pomaga, a może wręcz szkodzić. Powinny one przyjmować zmetylowaną formę kwasu foliowego. Przygotowuję się do ciąży i rozważam badanie genetyczne w tym kierunku bądź profilaktyczne przyjmowanie zmetylowanej formy kwasu foliowego. Podobny mechanizm dotyczy chyba również wit. B12. Śledząc Twojego bloga widzę, że masz dostęp do wielu aktualnych danych i dobrej literatury, proszę więc serdecznie o pomoc. Dzięki!

Jasne, swego czasu ukazał się w Food Forum bardzo fajny artykuł na ten temat.

polecam.

Dziękuję serdecznie za odzew, rozejrzę się na Food Forum i będę trzymać rękę na pulsie tutaj 🙂 Pozdrawiam ciepło!

Proszę nie martwić sie na zapas. Testy genetyczne na mutacje w genie MTHR z reguły wykonuje sie dopiero po niepowodzeniach w donoszeniu ciąży. Ja, niestety, ma te mutacje i sama suplementacja i tak nie rozwiąże sprawy. Tak profilaktycznie mogę polecić zmetylowane wersje kwasu foliowego, w Polsce są dostępne w niektórych preparatach prenatalnych, ale niestety, w małych dawkach. Taki kwas lepiej sie wchłania. Pozdrawiam

To co rozwiazuje ten problem? Ostatnia ciaze stracilam(wada cewy nerwowej), po badaniach genetycznych wyszlo,ze mam mutacje. Supemenyowalam wtedy sie MamaDha, obecnie (od pazdziernik 2016) przetworzonym methafolyn i b-komplex(1.5 mg kwasu przetworzonwgo), zamawiam przez strone,bo w aptece sa mniejsze dawki. Tak polecil lekarz prowadzacy. Obecnie jestem w 5tygodniu ciazu i bardzo sie boje. I nie wiem co moge jeszcze zrobic aby uchronic sie od dramatu jaki przezywalismy i jaki do dzis ciazy na nas.

Buraki uwielbiam, najbardziej w sałatce z rukolą , fetą i orzechami. Buraki zawsze piekę, nie gotuję. Z suplementów biorę jedynie folik mama.

Dzięki Bogu jestem mamą 7 miesięcznej Noemi i z kojego malutkiego „doświadczenia ” wiem, że trzeba się dobrze zastanowić zanim sięgnie się po witaminy w tabletkach. Oczywiscie jadlam przez 3 miesiące kwas foliowy bo lekarz kazał, ale nie brałam żadnych dodatkowych suplementów. Dużo przyszłych mamusiek jak tylko dowie się o ciąży to szaleje i kupuje tony witamin itp bo przecież jak sie nie weźmie to włosy „powychodzą” . Ale po co? Po co darmo faszefować się syntetykami? Chyba lepiej zainwestowac w owoce, warzywa itp… Skoro mamy pieniadze na wydawanie na leki to lepiejje zainwestowac w zdrowe jedzonko, z którego zaczerpniemy więcej niż jedną witamine. Urodziłam ???? włosy wypadały, wypadają i będą wypadać. Ale najważniejsze jest to że rosną nowe na ich miejsce. Nie można zaburzać tego procesu. To mamy wpisane w nasz organizm. Jesli wypadanie nievrowna sie z porostem nowych wlosow to wtedy dzieje sie cos zlego. Ale poki nie zauwazymy ze wlosy nie odrastaja nie ma co stosowac beznadziejnej profilaktyki suplementami. Ludzie „zryjcie” zdowo i wszystko bedzie dobrze.

Aniu. Po raz kolejny wykupiłam dietę Wojowniczki. Jest ona stworzona dla mnie! Jestem w I trymestrze i po napisaniu do was okazało się, że nie wolno stosować tej diety w ciąży ???? Nie wiem co robić, jak się odżywiać i jak powinna wyglądać dieta. Poradz mi coś. Może chociaż jakaś lekturę..

Pani Aniu. Zaluje ze dopiero teraz trafilam na Pani blog. Przed ciaza bylam aktywna. ( bieganie silownia ) a w ciazy z tego wszystkiego zrezygnowalam bo nie potrafilam nic znalezc na ten temat. Teraz zaczynam od nowa z treningami. A podczas 2 ciazy napewno bede korzystac z tak cennej wiedzy.

Gratuluję Tobie i Robertowi ???? Też jestem w ciąży, dokładnie w 7 tygodniu, więc czekam na post na temat diety dla kobiet w ciąży zapewniającej wszystkie potrzebne mikroelementy, najlepiej z odesłaniem do konkretnychotelu przepisów ????

Fajnie, że o tym piszesz 🙂 Moja znajoma stwierdziła, że kwas foliowy zażywany w ciąży może uszkodzić łożysko. Nikt nie był w stanie jej przegadać… Może Twój artykuł ją przekona:)
Pozdrawiam ciepło 🙂

Czy wybór firmy, produkującej kwas foliowy, ma znaczenie?
Polecasz jakąś Aniu?

polecam ze strony iHerb.com

Hej a który dokładnie ? Jest tam kilka propozycji. Staram się o dziecko i czytałam ostatnio jakiś artykuł, ze jednak kwas foliowy bardziej szkodzi dziecku niż pomaga wiec już zwariowałam ????

Ok. A teraz coś o układzie nerwowym. Zachorowała na polpasca i ponoć to choroba układu nerwowego a nie skóry. Możesz coś na ten temat napisać

Aniu! czy Ty jesteś w ciąży :)? intuicja podpowiada mi, że tak 🙂
Dziękuje za kolejny fajny wpis 🙂
Pozdrawiam w ten zimny dzień :*

Tyle że folacyna jest naturalna i łatwiej przyswajalna , a niezmagazynowany kwas foliowy maskuje niedobór B12.

Fajnie gdyby kiedyś pojawił się artykuł o diecie dla kobiet bezskutecznie starających się zajść w ciąże 🙂

bardzo polecam dietę o niskim indeksie glikemicznym, mi pomogła. Oczywiście najlepiej wybrać się tez do lekarza, ale taka dieta na pewno nie zaszkodzi.

A jesli nie ma niedoboru to brac czy nie? Mozna przedawkowac?

Jestem w 5 msc przyjmowałam kwas foliowy do 4 msc a później lekarz powiedział ze mam już nie brać bo nie ma potrzeby. Mam jeszcze sporo bo kupiłam większe opakowanie i zastanawiam się czy mogę dobrać do końca. Czytałam ze można przez cała ciąże brać ale sama nie wiem bo lekarz stwierdził ze już nie ma sensu przyjmować po 4 msc. Hmmm No i jestem w kropce 🙂 co robić?

Ja polecam Femibion 1 oraz 2 . Zawsze miałam problem z hemoglobina i bałam się , że w ciazy będę musiała brać żelazo . Femibion jest najlepszy i zawiera oczywiście kwas foliowy . Polecam

Przyszłych rodziców – poprawa jakości męskiego nasienia, udział w przekazywaniu materiału genetycznego i właściwego rozwoju płodu – czy mężczyźni też powinni brać kwas foliowy przy staraniu się o dziecko ?

Wydaje mi się ,że lepiej nie przyjmować zwykłych witamin z grupy B zwłaszcza kwasu foliowego ,który jest „syntetyczny” i do tego służy do wzbogacania pokarmów : warzyw , owoców . A foliany i formy zmetylowane .

Aniu, jeszcze buraki ! 🙂 moje ulubione ostatnio 😉 Pozdrawiam ciepło!

Tak zgadzam się z Tobą. Polecam koktajl z buraka i truskawek (teraz niestety mrożone) i woda. Pycha !!

A co do artykułu… bardzo przydatny. Ja sama juz „jem” kwas foliowy prawie 2 mc. Ginekolog powiedział mi, że najlepiej zacząć zażywać kwas foliowy tak na 2 mc przed planowaną ciążą, a 3 mc to już byłoby super !