Znaczenie kwasu foliowego (witamina B9)

Kwas foliowy (witamina B9, folacyna, folan), jest niezbędnym składnikiem każdej kobiety planującej ciążę i w niej już będącej. Nasz organizm nie jest jednak w stanie go sam wytworzyć, dlatego też niezbędne dostarczanie wraz z pożywieniem i  suplementacja. Przyjmowanie kwasu foliowego zalecane jest jeszcze przed zajściem w ciążę, ponieważ jest to kluczowy element dla rozwoju płodu, zwłaszcza cewy nerwowej, która warunkuje m.in. prawidłową budowę mózgu u przyszłego dziecka. Szczególnie istotne są trzy miesiące przed poczęciem. Powinny więc go przyjmować wszystkie kobiety w wieku rozrodczym. Kwas foliowy poprawia działanie układu pokarmowego wraz z wątrobą i jelitami.

Przyjmowanie kwasu foliowego w ciąży dodatkowo chroni przed:

  • niedorozwojem łożyska
  • poronieniem
  • krwotokami

Podczas ciąży zapotrzebowanie na kwas foliowy jest znacznie większe, niż u innych osób. Natomiast dieta pokrywa tylko częściowe zapotrzebowanie na ten składnik, dlatego proponuję regularną suplementację zarówno dla mężczyzn i kobiet, ponieważ kwas foliowy jest wielkim przyjacielem naszego organizmu.

Dlaczego? Otóż działa z korzyścią dla:

  • Układu pokarmowego – pomaga w przyswajaniu białek i produkcji soku żołądkowego oraz w pracy wątroby i jelit
  • Układu krwionośnego – bierze udział w produkcji czerwonych krwinek
  • Układu nerwowego – bardzo istotna rola w prawidłowym funkcjonowaniu mózgu i zachowaniu dobrego samopoczucia (regulacja poziomu serotoniny i noradrenaliny), ważny dla osób o skłonnościach do depresji
  • Przyszłych rodziców – poprawa jakości męskiego nasienia, udział w przekazywaniu materiału genetycznego i właściwego rozwoju płodu

Objawy niedoboru kwasu foliowego to: niedokrwistość, spękane usta, przedwcześnie siwiejące włosy, niepokój i napięcie, brak energii, słaby apetyt, bóle brzucha i depresja.

Jeśli chcesz zadbać o zdrowie i dostarczyć organizmowi kwas foliowy – jedz szpinak! To jego najlepsze źródło. Wiele osób wmówiło sobie, że nienawidzi szpinaku, bo kojarzą go z bezsmakową mazią serwowaną w przedszkolu lub szkolnej stołówce. Na szczęście jest to błąd, który da się naprawić . Szpinak można jeść w wielu postaciach, jest świetnym dodatkiem do omletu, można go mieszać z makaronem lub kaszą, na surowo nadaje się doskonale do sałatek. No i koktajle na bazie szpinaku – samo zdrowie!
Kwas foliowy mają też brokuły, kalafior, szparagi i orzechy nerkowca.
Przyswajanie kwasu foliowego wspomagają witaminy z grupy B, szczególnie witamina B12.Utrudnieniem dla jego przyswajania są środki antykoncepcyjne, alkohol, wysoko przetworzona żywność  i wysoka temperatura.

Przyjmowanie suplementów w ciąży konsultuj ze swoim lekarzem prowadzącym.

Pozdrawiam zielono!

30 listopada 2016 / 34 komentarze

Komentarze do wpisu 34 komentarze

  • adama napisał(a):

    Ja tez buraki uwielbiam a szczególnie w sałatce z rukolą, fetą i orzechami 🙂 Folik mama biorę od samiusieńkiego początku ciąży i będę brała aż do porodu 🙂

  • Sylwia napisał(a):

    Aniu mam takie pytanie,czy w ciąży mogę spożywać nasiona chia?Czytalam na ten temat różne opinie i nie wiem jak jest naprawdę.Pozdrawiam😊

  • kloska napisał(a):

    Moja ciąża była planowana więc już na trzy miesiące przed poczęciem łykałam sobie folik 🙂 Potem jak zaszłam w ciążę przeszłam na folik MAMA bo ten ma dodatkowe witaminki , teraz mam dwa miesiące do porodu 🙂 Już nie mogę się doczekać.

  • Alicja napisał(a):

    Witaj Aniu czy polecasz przyjmowanie żelaza w ciąży przy niedoborach jeśli dieta już nie jest pomocna jeśli tak to jakie najlepiej przyjmować?

  • Basia napisał(a):

    Witaj Aniu,
    byłabym prze szczęśliwa gdybyś napisała co nieco o diecie wegetarianek w ciąży ( powinny jeść, czy czego szczególnie unikać itd. ), a także o karmiących wegetariankach.

    Fajnie jakby powstała wersja Diet by Ann dla wegetarian 🙂

    Pozdrawiam i życzę zdrówka
    Basia

  • paulla88 napisał(a):

    Ja mniej więcej też zaczęłam jeść folik tak ok. 3 miesięcy przed ciążą 🙂 Potem aż do samego porodu.

  • Justyna napisał(a):

    Kwas foliowy biorę już od roku pomimo tego że jeszcze nie staram się o dziecko poprawił mi on cerę oraz czuję większą energię do życia 😉

  • Magda napisał(a):

    Droga Aniu,jesteś dla mnie prawdziwym autorytetem w kwestii diety i zdrowego stylu życia. Czy mogłabyś kiedyś napisać jak się ma suplementacja folianami do mutacji genu MTHFR, którą podobno ma bardzo duży procent społeczeństwa. U tych osób przyjmowanie kwasu foliowego nie pomaga, a może wręcz szkodzić. Powinny one przyjmować zmetylowaną formę kwasu foliowego. Przygotowuję się do ciąży i rozważam badanie genetyczne w tym kierunku bądź profilaktyczne przyjmowanie zmetylowanej formy kwasu foliowego. Podobny mechanizm dotyczy chyba również wit. B12. Śledząc Twojego bloga widzę, że masz dostęp do wielu aktualnych danych i dobrej literatury, proszę więc serdecznie o pomoc. Dzięki!

    • Anna Lewandowska napisał(a):

      Jasne, swego czasu ukazał się w Food Forum bardzo fajny artykuł na ten temat.

      polecam.

      • Magda napisał(a):

        Dziękuję serdecznie za odzew, rozejrzę się na Food Forum i będę trzymać rękę na pulsie tutaj 🙂 Pozdrawiam ciepło!

        • Anna napisał(a):

          Proszę nie martwić sie na zapas. Testy genetyczne na mutacje w genie MTHR z reguły wykonuje sie dopiero po niepowodzeniach w donoszeniu ciąży. Ja, niestety, ma te mutacje i sama suplementacja i tak nie rozwiąże sprawy. Tak profilaktycznie mogę polecić zmetylowane wersje kwasu foliowego, w Polsce są dostępne w niektórych preparatach prenatalnych, ale niestety, w małych dawkach. Taki kwas lepiej sie wchłania. Pozdrawiam

  • pompka napisał(a):

    Buraki uwielbiam, najbardziej w sałatce z rukolą , fetą i orzechami. Buraki zawsze piekę, nie gotuję. Z suplementów biorę jedynie folik mama.

  • MmM napisał(a):

    Dzięki Bogu jestem mamą 7 miesięcznej Noemi i z kojego malutkiego „doświadczenia ” wiem, że trzeba się dobrze zastanowić zanim sięgnie się po witaminy w tabletkach. Oczywiscie jadlam przez 3 miesiące kwas foliowy bo lekarz kazał, ale nie brałam żadnych dodatkowych suplementów. Dużo przyszłych mamusiek jak tylko dowie się o ciąży to szaleje i kupuje tony witamin itp bo przecież jak sie nie weźmie to włosy „powychodzą” . Ale po co? Po co darmo faszefować się syntetykami? Chyba lepiej zainwestowac w owoce, warzywa itp… Skoro mamy pieniadze na wydawanie na leki to lepiejje zainwestowac w zdrowe jedzonko, z którego zaczerpniemy więcej niż jedną witamine. Urodziłam ???? włosy wypadały, wypadają i będą wypadać. Ale najważniejsze jest to że rosną nowe na ich miejsce. Nie można zaburzać tego procesu. To mamy wpisane w nasz organizm. Jesli wypadanie nievrowna sie z porostem nowych wlosow to wtedy dzieje sie cos zlego. Ale poki nie zauwazymy ze wlosy nie odrastaja nie ma co stosowac beznadziejnej profilaktyki suplementami. Ludzie „zryjcie” zdowo i wszystko bedzie dobrze.

  • Missrunner24@ napisał(a):

    Aniu. Po raz kolejny wykupiłam dietę Wojowniczki. Jest ona stworzona dla mnie! Jestem w I trymestrze i po napisaniu do was okazało się, że nie wolno stosować tej diety w ciąży ???? Nie wiem co robić, jak się odżywiać i jak powinna wyglądać dieta. Poradz mi coś. Może chociaż jakaś lekturę..

  • Mama 4miesiecznego Wiktorka napisał(a):

    Pani Aniu. Zaluje ze dopiero teraz trafilam na Pani blog. Przed ciaza bylam aktywna. ( bieganie silownia ) a w ciazy z tego wszystkiego zrezygnowalam bo nie potrafilam nic znalezc na ten temat. Teraz zaczynam od nowa z treningami. A podczas 2 ciazy napewno bede korzystac z tak cennej wiedzy.

  • Emilia napisał(a):

    Gratuluję Tobie i Robertowi ???? Też jestem w ciąży, dokładnie w 7 tygodniu, więc czekam na post na temat diety dla kobiet w ciąży zapewniającej wszystkie potrzebne mikroelementy, najlepiej z odesłaniem do konkretnychotelu przepisów ????

  • Rivona napisał(a):

    Pani Aniu GRATULACJE!
    Robert dumnie ogłosił!

  • Paulina napisał(a):

    Fajnie, że o tym piszesz 🙂 Moja znajoma stwierdziła, że kwas foliowy zażywany w ciąży może uszkodzić łożysko. Nikt nie był w stanie jej przegadać… Może Twój artykuł ją przekona:)
    Pozdrawiam ciepło 🙂

  • Kinia napisał(a):

    Czy wybór firmy, produkującej kwas foliowy, ma znaczenie?
    Polecasz jakąś Aniu?

    • Anna Lewandowska napisał(a):

      polecam ze strony iHerb.com

      • Kasia napisał(a):

        Hej a który dokładnie ? Jest tam kilka propozycji. Staram się o dziecko i czytałam ostatnio jakiś artykuł, ze jednak kwas foliowy bardziej szkodzi dziecku niż pomaga wiec już zwariowałam ????

  • Anna napisał(a):

    Ok. A teraz coś o układzie nerwowym. Zachorowała na polpasca i ponoć to choroba układu nerwowego a nie skóry. Możesz coś na ten temat napisać

  • Kasia napisał(a):

    Aniu! czy Ty jesteś w ciąży :)? intuicja podpowiada mi, że tak 🙂
    Dziękuje za kolejny fajny wpis 🙂
    Pozdrawiam w ten zimny dzień :*

  • Marta napisał(a):

    Tyle że folacyna jest naturalna i łatwiej przyswajalna , a niezmagazynowany kwas foliowy maskuje niedobór B12.

  • zainteresowana napisał(a):

    Fajnie gdyby kiedyś pojawił się artykuł o diecie dla kobiet bezskutecznie starających się zajść w ciąże 🙂

  • mmartass napisał(a):

    A jesli nie ma niedoboru to brac czy nie? Mozna przedawkowac?

  • Kamila napisał(a):

    Jestem w 5 msc przyjmowałam kwas foliowy do 4 msc a później lekarz powiedział ze mam już nie brać bo nie ma potrzeby. Mam jeszcze sporo bo kupiłam większe opakowanie i zastanawiam się czy mogę dobrać do końca. Czytałam ze można przez cała ciąże brać ale sama nie wiem bo lekarz stwierdził ze już nie ma sensu przyjmować po 4 msc. Hmmm No i jestem w kropce 🙂 co robić?

    • Kaśka napisał(a):

      Ja polecam Femibion 1 oraz 2 . Zawsze miałam problem z hemoglobina i bałam się , że w ciazy będę musiała brać żelazo . Femibion jest najlepszy i zawiera oczywiście kwas foliowy . Polecam

  • Martyna napisał(a):

    Przyszłych rodziców – poprawa jakości męskiego nasienia, udział w przekazywaniu materiału genetycznego i właściwego rozwoju płodu – czy mężczyźni też powinni brać kwas foliowy przy staraniu się o dziecko ?

  • Kasia napisał(a):

    Wydaje mi się ,że lepiej nie przyjmować zwykłych witamin z grupy B zwłaszcza kwasu foliowego ,który jest „syntetyczny” i do tego służy do wzbogacania pokarmów : warzyw , owoców . A foliany i formy zmetylowane .

  • Asia napisał(a):

    Aniu, jeszcze buraki ! 🙂 moje ulubione ostatnio 😉 Pozdrawiam ciepło!

    • Gabrysia napisał(a):

      Tak zgadzam się z Tobą. Polecam koktajl z buraka i truskawek (teraz niestety mrożone) i woda. Pycha !!

      A co do artykułu… bardzo przydatny. Ja sama juz „jem” kwas foliowy prawie 2 mc. Ginekolog powiedział mi, że najlepiej zacząć zażywać kwas foliowy tak na 2 mc przed planowaną ciążą, a 3 mc to już byłoby super !

Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *