Sportowcy (i nie tylko) pamiętajcie o kolagenie w diecie!

Sportowcy (ale nie tylko) pamiętajcie o kolagenie w diecie!

Kolagen pełni ważne funkcje budulcowe w organizmie człowieka. Jest to bardzo odporne na rozciąganie białko tkanki łącznej, które stanowi 30% całkowitej masy ludzkiego białka. Występuje w skórze, stawach, ścięgnach, więzadłach, narządach wzroku, nerkach,
wątrobie i przewodzie pokarmowym. Chroni organizm przed bakteriami i substancjami toksycznymi poprzez oddziaływanie na błony śluzowe.

Rola i wpływ kolagenu w organizmie:

  • elastyczność i wytrzymałość skóry
  • wytrzymałość ścięgien na zerwania
  • odporność kości na złamania
  • elastyczność i wytrzymałość chrząstek i niski współczynnik tarcia
  • nawilżenie skóry, poprawienie struktury oraz elastyczności
  • lepszy na wzrok
  • zapobieganie osteoporozie
  • wspieranie gojenia ran
  • łagodzenie bólu mięśni
  • regulacja metabolizmu
  • redukcja poziomu cholesterolu
  • poprawa pracy układu krążenia
  • redukcja obrzęków
  • łagodzenie bólów reumatycznych
  • detoks

Oznaką braku kolagenu są:

  • zmarszczki
  • rozstępy
  • cellulit
  • luźne fałdy skóry
  • matowe i słabe włosy i paznokcie
  • słaby wzrok
  • zgarbiona sylwetka
  • częstsze kontuzje ścięgien i stawów
  • słabsze kości

Organizm ludzki przestaje produkować kolagen po 25 roku życia.  Na jego braki najbardziej narażeni są sportowcy i osoby aktywne fizycznie. Niewystarczająca ilość kolagenu powoduje mniejszą odporność na wirusy i infekcje, ponieważ skóra nie jest w stanie
wypełnić funkcji ochronnej. Jego braki możesz uzupełnić, poprzez stosowanie odpowiedniej diety. Należy jednak pamiętać, że białko kolagenowe stanowi złożoną cząsteczkę, w której skład wchodzą unikatowe aminokwasy, które powodują gorsze wchłanianie substancji
z pokarmu. Ułatwisz Twojemu organizmowi wchłanianie kolagenu przyjmując równolegle witaminę C, żelazo i krzem.

Źródła kolagenu: Kolagen występuje w pożywieniu pochodzenia zwierzęcego (chrząstki, kości, ścięgna).

  • kolagen wołowy – przyswajalny przez człowieka słabiej niż kolagen rybi. Latwo go pozyskać co wpływa na jego popularność.
  • kolagen z kurczaka – łatwo dostępny, a zatem tani. Najlepiej wpływa na poprawę pracy chrząstek i stawów.
  • kolagen rybi – najskuteczniejszy, biologicznie aktywny o strukturze identycznej do ludzkiego (potrójna helisa). To powoduje, że jego przyswajalność jest wielokrotnie wyższa, niż kolagenu innego pochodzenia,zatem kuracja nim jest znacznie skuteczniejsza.
    Poprawia wygląd skóry i włosów.
  • kolagen z jaj – cenne źródło. Wchłaniany najlepiej w towarzystwie witaminy C.

W jakich potrawach znajdziemy kolagen? Np. w galaretkach jak w przepisie TUTAJ 🙂

  • galaretki wołowe lub cielęce
  • galaretki z kurzych łapek
  • zupa kolagenowa czyli energetyczny rosół
  • ryby w galarecie
  • sproszkowane chrząstki
  • gotowane chrząstki
  • golonki
  • podroby
  • żelatyna

Czy kolagen pomoże w walce z rozstępami w ciąży? Owszem! Rozstępy są wynikiem rozchodzenia się włókien występujących w skórze właściwej (kolagen i elastyna). Jeśli włókna kolagenowe są prawidłowo zbudowane to wykazują niezwykłą rozciągliwość.
Włókno o średnicy 1 mm można przerwać używając obciążenia minimum 10 kilogramowego. Praca komórek, które odpowiadają za wytrzymałość takich włókien (tzw. fitoblasty) niekiedy jest zaburzona i powstają wtedy takie o mniejszej odporności, a to powoduje
rozstępy. Jeśli zadbasz o odpowiednią podaż kolagenu to poprawisz jędrność włókien i zabezpieczysz skórę przed rozstępami. Jeśli jest już całkiem nieźle to dodatkowe stosowanie odpowiedniego kosmetyku z kolagenem po niedługim czasie rozwiąże Twój problem.
Pamiętaj, że jeśli w Twoim organizmie nie będzie odpowiedniej ilości kolagenu to nie pozbędziesz się znienawidzonego cellulitu lub rozstępów. Jeśli nie zadbasz o siebie od kuchni to w takim przypadku trening nawet 5 razy w tygodniu nie przyniesie oczekiwanych
efektów:) Jędrność i młody wygląd skóry zachowasz lub przywrócisz wprowadzając do diety opisywany kolagen.

źródło:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/?term=colagen

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3209609/

J. Dąbkowski „Naturalne składniki suplementów diety”

Komentarze 24 komentarze

Dołącz do dyskusji…

Komentarz jest wymagany

Podpis jest wymagany

Świetny artykuł- dodam tylko, że komórki odpowiedzialne za syntezę kolagenu i elastyny to fibroblasty a nie fitoblasty ?

Uff… z dużą radością obserwuję Pani bloga, energię i entuzjazm, którym zaraza się ogromna ilośc osób. Osiąga Pani wiele sukcesów, których serdecznie gratuluję. Poza tym dzięki popularności piłki nożnej nie muszę literować swojego nazwiska z żadnym niemieckojęzycznym kraju 🙂
Ale. Jedzenie kolagenu jako sposobu na jego suplementację? Niestety, żadna potrójna ani pojedyncza helisa kolagenowa nie bedzie stabilna hydrolitycznie i niestety rozpadnie sie w żołądku. Ponieważ kolagen pochodzenia naturalnego jest markomolekułą (dużą cząsteczką) nie wchłonie się ani przez skórę (kremy) ani przez tkankę jelita (zakładając, że kolagen przetrwałby hydrolizę w żołądku). Tak, witamina C jest niezwykle ważna by synteza kolagenu mogla byc kompletna (post-translacyjne modyfikacje). Tak wiec przyjmuje sie, że spożywanie pokarmów bogatych w budulec kolagenu, czyli aminokwasy (prolina, glicyna) jest istotne. Jest Pani autorytetem dla wielu osób szukających zdrowego stylu życia. Galarety i szpik sa istotnym źródłem tych bloków budulcowych i Pani porada żywieniowa jest prawidłowa. Natomiast sugerowanie, ze jedzenie kolagenu jest sposobem na jego suplementację jest nieprawidłowe. Bardzo nieprawidłowe.

Niestety sa takie choroby, gdzie kolagen jest przeklenstwem…… :-(((

Kolagen rybi występuję pod samą skórą ryby więc musielibyście jeść skórę ryby ( i to najlepiej surową) aby uzyskać odpowiednią ilość kolagenu. Dlatego suplementy diety, sprawdzonych firm, są odpowiedzią na zapotrzebowanie kolagenu. Nie polecam absolutnie kolagenu z żelatyny. A kurczaki to chyba z własnej hodowli.

czy jest sens pić lub zażywać gotowy kolagen? czy to tylko chwyt reklamowy? jeżeli nie to czym kierować się przy zakupie, ew. czy możesz coś polecić sprawdzonego z dobrego źródła?? pozdr.

Aniu, widziałam ostatnio, że czytałaś „Nowoczesne zasady odżywiania” dr Campbella. Co sądzisz o teorii i badaniach w niej przedstawionych?
Pozdrawiam!

Dzień dobry. A jak często powinno się spożywać produkty zawierające kolagen?

Zależy jaki, są różne produkty na rynku…

A czy mogłabyś polecić , który najlepiej kupić?

czy żelatyna jest dobrym źródłem kolagenu? Dlaczego zalecasz stosowanie agar agar, skoro wyróżniamy tylko kolagen z wołowiny, kurczaka, jaj i ryb?

Aniu,a przyjmowanie kolagenu w postaci suplementów ma sens? Czy polecasz? Pozdrawiam 🙂

Polecam naturalny tak jak we wpisie.

a czy polecasz Aniu kolagen nutri clinic, ten ze zdjecia produktow z obozu?

Ania, kiedys wspominalas, ze masz w planach kosmetyk do pielegnacji dla kobiet w ciazy (w kontekscie rozstepow) marki hpba… Czy ten plan jest nadal aktualny? 🙂

Dzien dobry Aniu,fajny post.Moj 11-sto letni syn gra od 6 lat w pilke nozna teraz od pol roku jest w klasie sportowej i dodatkowo gra w reczna,ma straszne problemy ze stawami kolanowymi i lokciowymi i wlasnie pomyslalam ze moze ma niedobory kolagenu mimo iz wspomnialas w poscie ze dotyka glownie ludzi ok 25 roku zycia ale moze to jest to!Mamy wspanialego masazyste ktory bardzo pomaga ale kontuzje powracaja i nie wiem jak biedaczkowi pomoc.Pozdrawiam Cie serdecznie i zycze zdrowka i szczesliwego rozwiazania.

Nie ze dotyka ludzi po 25 roku zycia tylko do 25 roku zycia go sami produkujemy 😀
JAk syn jest tak aktywny to napewno wlaczenie mu kolagenu a zapewne rosol je moze wesprzec… TO mlody organizm a wysilek duzy wiec na pewno dobre jedzenie i witaminy mu potrzebne 🙂 fajny syn 🙂