Sportowcy (i nie tylko) pamiętajcie o kolagenie w diecie!

Sportowcy (ale nie tylko) pamiętajcie o kolagenie w diecie!

Kolagen pełni ważne funkcje budulcowe w organizmie człowieka. Jest to bardzo odporne na rozciąganie białko tkanki łącznej, które stanowi 30% całkowitej masy ludzkiego białka. Występuje w skórze, stawach, ścięgnach, więzadłach, narządach wzroku, nerkach, wątrobie i przewodzie pokarmowym. Chroni organizm przed bakteriami i substancjami toksycznymi poprzez oddziaływanie na błony śluzowe.

Rola i wpływ kolagenu w organizmie:

  • elastyczność i wytrzymałość skóry
  • wytrzymałość ścięgien na zerwania
  • odporność kości na złamania
  • elastyczność i wytrzymałość chrząstek i niski współczynnik tarcia
  • nawilżenie skóry, poprawienie struktury oraz elastyczności
  • lepszy na wzrok
  • zapobieganie osteoporozie
  • wspieranie gojenia ran
  • łagodzenie bólu mięśni
  • regulacja metabolizmu
  • redukcja poziomu cholesterolu
  • poprawa pracy układu krążenia
  • redukcja obrzęków
  • łagodzenie bólów reumatycznych
  • detoks

 

Oznaką braku kolagenu są:

  • zmarszczki
  • rozstępy
  • cellulit
  • luźne fałdy skóry
  • matowe i słabe włosy i paznokcie
  • słaby wzrok
  • zgarbiona sylwetka
  • częstsze kontuzje ścięgien i stawów
  • słabsze kości

Organizm ludzki przestaje produkować kolagen po 25 roku życia.  Na jego braki najbardziej narażeni są sportowcy i osoby aktywne fizycznie. Niewystarczająca ilość kolagenu powoduje mniejszą odporność na wirusy i infekcje, ponieważ skóra nie jest w stanie wypełnić funkcji ochronnej.  Jego braki możesz uzupełnić, poprzez stosowanie odpowiedniej diety. Należy jednak pamiętać, że białko kolagenowe stanowi złożoną cząsteczkę, w której skład wchodzą unikatowe aminokwasy, które powodują gorsze wchłanianie substancji z pokarmu. Ułatwisz Twojemu organizmowi wchłanianie kolagenu przyjmując równolegle witaminę C, żelazo i krzem.

Źródła kolagenu:
Kolagen występuje w pożywieniu pochodzenia zwierzęcego (chrząstki, kości, ścięgna).

  • kolagen wołowy – przyswajalny przez człowieka słabiej niż kolagen rybi. Latwo go pozyskać co wpływa na jego popularność.
  • kolagen z kurczaka – łatwo dostępny, a zatem tani. Najlepiej wpływa na poprawę pracy chrząstek i stawów.
  • kolagen rybi – najskuteczniejszy, biologicznie aktywny o strukturze identycznej do ludzkiego (potrójna helisa). To powoduje, że jego przyswajalność jest wielokrotnie wyższa, niż kolagenu innego pochodzenia,zatem kuracja nim jest znacznie skuteczniejsza. Poprawia wygląd skóry i włosów.
  • kolagen z jaj – cenne źródło. Wchłaniany najlepiej w towarzystwie witaminy C.

 

 

W jakich potrawach znajdziemy kolagen?
Np. w galaretkach jak w przepisie TUTAJ 🙂

  • galaretki wołowe lub cielęce
  • galaretki z kurzych łapek
  • zupa kolagenowa czyli energetyczny rosół PRZEPIS TUTAJ
  • ryby w galarecie
  • sproszkowane chrząstki
  • gotowane chrząstki
  • golonki
  • podroby
  • żelatyna

 

Czy kolagen pomoże w walce z rozstępami w ciąży?
Owszem!

Rozstępy są wynikiem rozchodzenia się włókien występujących w skórze właściwej (kolagen i elastyna). Jeśli włókna kolagenowe są prawidłowo zbudowane to wykazują niezwykłą rozciągliwość. Włókno o średnicy 1 mm można przerwać używając obciążenia minimum 10 kilogramowego. Praca komórek, które odpowiadają za wytrzymałość takich włókien (tzw. fitoblasty) niekiedy jest zaburzona i powstają wtedy takie o mniejszej odporności, a to powoduje rozstępy. Jeśli zadbasz o odpowiednią podaż kolagenu to poprawisz jędrność włókien i zabezpieczysz skórę przed rozstępami. Jeśli jest już całkiem nieźle to dodatkowe stosowanie odpowiedniego kosmetyku z kolagenem po niedługim czasie rozwiąże Twój problem.

Pamiętaj, że jeśli w Twoim organizmie nie będzie odpowiedniej ilości kolagenu to nie pozbędziesz się znienawidzonego cellulitu lub rozstępów. Jeśli nie zadbasz o siebie od kuchni to w takim przypadku trening nawet 5 razy w tygodniu nie przyniesie oczekiwanych efektów:) Jędrność i młody wygląd skóry zachowasz lub przywrócisz wprowadzając do diety opisywany kolagen.

 

źródło:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/?term=colagen

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3209609/

J. Dąbkowski „Naturalne składniki suplementów diety”

20 kwietnia 2017 / 27 komentarzy

Komentarze do wpisu 27 komentarzy

  • Sandra napisał(a):

    Świetny artykuł- dodam tylko, że komórki odpowiedzialne za syntezę kolagenu i elastyny to fibroblasty a nie fitoblasty 😊

  • Ula napisał(a):

    Uff… z dużą radością obserwuję Pani bloga, energię i entuzjazm, którym zaraza się ogromna ilośc osób. Osiąga Pani wiele sukcesów, których serdecznie gratuluję. Poza tym dzięki popularności piłki nożnej nie muszę literować swojego nazwiska z żadnym niemieckojęzycznym kraju 🙂
    Ale. Jedzenie kolagenu jako sposobu na jego suplementację? Niestety, żadna potrójna ani pojedyncza helisa kolagenowa nie bedzie stabilna hydrolitycznie i niestety rozpadnie sie w żołądku. Ponieważ kolagen pochodzenia naturalnego jest markomolekułą (dużą cząsteczką) nie wchłonie się ani przez skórę (kremy) ani przez tkankę jelita (zakładając, że kolagen przetrwałby hydrolizę w żołądku). Tak, witamina C jest niezwykle ważna by synteza kolagenu mogla byc kompletna (post-translacyjne modyfikacje). Tak wiec przyjmuje sie, że spożywanie pokarmów bogatych w budulec kolagenu, czyli aminokwasy (prolina, glicyna) jest istotne. Jest Pani autorytetem dla wielu osób szukających zdrowego stylu życia. Galarety i szpik sa istotnym źródłem tych bloków budulcowych i Pani porada żywieniowa jest prawidłowa. Natomiast sugerowanie, ze jedzenie kolagenu jest sposobem na jego suplementację jest nieprawidłowe. Bardzo nieprawidłowe.

  • CREST napisał(a):

    Niestety sa takie choroby, gdzie kolagen jest przeklenstwem…… :-(((

  • Jolka napisał(a):

    Kolagen rybi występuję pod samą skórą ryby więc musielibyście jeść skórę ryby ( i to najlepiej surową) aby uzyskać odpowiednią ilość kolagenu. Dlatego suplementy diety, sprawdzonych firm, są odpowiedzią na zapotrzebowanie kolagenu. Nie polecam absolutnie kolagenu z żelatyny. A kurczaki to chyba z własnej hodowli.

  • elizka napisał(a):

    czy jest sens pić lub zażywać gotowy kolagen? czy to tylko chwyt reklamowy? jeżeli nie to czym kierować się przy zakupie, ew. czy możesz coś polecić sprawdzonego z dobrego źródła?? pozdr.

  • Nikola napisał(a):

    Aniu, co powiesz o kolagenie rybim marki NCN? Widziałam go w Rossmannie ostatnio i zastanawiałam się, czy warto po niego sięgnąć.

  • Daria napisał(a):

    Pani Aniu,
    Poleca Pani naturalny kolagen, każdy jest pochodzenia zwierzęcego. Nie neguje, nie ewangelizuje – proszę o poradę 🙂
    Od kilku miesięcy zmagam się z kontuzją kolana (czekam aktualnie na RM), USG, RTG wiele nie wykazało, kontuzja jest „po-półmaratońska”, uraz skutecznie wykluczył mnie z biegania, pozostał trening funkcjonalny, lecz tu nadal jest dyskomfort w pewnych ruchach rotacyjnych. Przyznam szczerzę, świadomie przymykałam oko na suplementacje kolagenu, bo zwyczajnie wiedziałam, że najlepsze źródła są pochodzenia wlasnie od zwierząt. Niestety to nie wchodzi w grę w moim przypadku, czy więc istnieje jakaś szansa, że któryś specyfik (hmm roślinny odpada?) będzie chociaż w pewnym stopniu pokrywać zapotrzebowanie na kolagen, mojego organizmu?

    Pozdrawiam ciepło 🙂

    • G. napisał(a):

      Idź do dobrego fizjoterapeuty. Kolagen nic nie pomoże jezeli odczuwasz dyskomfort przy rotacji. Radzę się wybrać jak najszybciej.

      • Daria napisał(a):

        Fizjoterapeuci sportowi, jeden z najwyższej półki. Rece rozkładane. Nie jestem laikiem 🙂

  • Milena Krecisz napisał(a):

    Przydatny post ale nie przesadzajmy z iloscia miesa i kosci. Dobrze bylo by zobaczyc jakies weganskie lub wegetarianskie zrodla kolagenu ktore na pewno istnieja. Nasze ciala same produkuja kolagen,a jesli produkuja go za malo, mozemy jesc warzywa i owoce ktore ta produkcje usprawnia. Wiecej informacji znalazlam tutaj na temat bez miesnych zrodel kolagenu. Polecam wszystkim przeczytac 🙂

  • Paula napisał(a):

    Aniu, widziałam ostatnio, że czytałaś „Nowoczesne zasady odżywiania” dr Campbella. Co sądzisz o teorii i badaniach w niej przedstawionych?
    Pozdrawiam!

  • Ania napisał(a):

    Fajny i potrzebny wpis!

  • Ania napisał(a):

    Fajny i potrzebny wpis.

  • MaLena napisał(a):

    A mnie chyba dopadła nietolerancja histaminy:( Jestem na indywidualnie dobranych probiotykach, czekam też na wynik nietolerancji z Vitaimmun, od 1,5 m-ca zmieniłam dietę, jem dużo kiszonek – myślałam, że poprawię florę, szpinaku, awokado, a dosłownie „ciągam za sobą nogi” . Skontaktowałam się z P. Doktor z Vitaimmun i właściwie jednoznacznie stwierdziła nietolerancję histaminy – zwłaszcza po tym jak powiedziałam, że po jednej lampce czerwonego wina wypitej w święta miałam silne zawroty i bóle głowy. Czy możesz mi Aniu polecić (lub jeśli ktoś ma podobny przypadek) jakieś źródło jak sobie z tymi przykrymi dolegliwościami radzić, jakie zamienniki stosować w diecie? Masz olbrzymi zakres wiedzy, imponujący 🙂

  • Kasia napisał(a):

    Dzień dobry. A jak często powinno się spożywać produkty zawierające kolagen?

  • Magdalena napisał(a):

    A kolagen dla wegan?

  • Kola napisał(a):

    Aniu, czy kolagen w proszku jest „bezpieczny”?

  • Paulina napisał(a):

    czy żelatyna jest dobrym źródłem kolagenu? Dlaczego zalecasz stosowanie agar agar, skoro wyróżniamy tylko kolagen z wołowiny, kurczaka, jaj i ryb?

  • Emilia napisał(a):

    Aniu,a przyjmowanie kolagenu w postaci suplementów ma sens? Czy polecasz? Pozdrawiam 🙂

  • Agnes L napisał(a):

    Aniu ,

    czy polecasz kolagen w tabletkach ? jakiej firmy ?

  • Ania Liść Jarmużu napisał(a):

    Jak dla mnie źródła kolagenu, to jedne z najmniej lubianych produktów. Dobrze, że jest jeszcze rosół.

  • Edyta napisał(a):

    Ania, kiedys wspominalas, ze masz w planach kosmetyk do pielegnacji dla kobiet w ciazy (w kontekscie rozstepow) marki hpba… Czy ten plan jest nadal aktualny? 🙂

  • Roma napisał(a):

    Dzien dobry Aniu,fajny post.Moj 11-sto letni syn gra od 6 lat w pilke nozna teraz od pol roku jest w klasie sportowej i dodatkowo gra w reczna,ma straszne problemy ze stawami kolanowymi i lokciowymi i wlasnie pomyslalam ze moze ma niedobory kolagenu mimo iz wspomnialas w poscie ze dotyka glownie ludzi ok 25 roku zycia ale moze to jest to!Mamy wspanialego masazyste ktory bardzo pomaga ale kontuzje powracaja i nie wiem jak biedaczkowi pomoc.Pozdrawiam Cie serdecznie i zycze zdrowka i szczesliwego rozwiazania.

    • BAska napisał(a):

      Nie ze dotyka ludzi po 25 roku zycia tylko do 25 roku zycia go sami produkujemy 😀
      JAk syn jest tak aktywny to napewno wlaczenie mu kolagenu a zapewne rosol je moze wesprzec… TO mlody organizm a wysilek duzy wiec na pewno dobre jedzenie i witaminy mu potrzebne 🙂 fajny syn 🙂

Dodaj swoją odpowiedź w tym temacie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Udostępnij wpis