Przepis na dobrą komunikację
Znacie mnie „od kuchni”. Wiecie, że uwielbiam przygotowywać nowe receptury i dodawać życiu wielu ciekawych smaków. Dzisiaj chcę się z Wami podzielić przepisem… na dobrą komunikację.
Komunikacja interpersonalna to jeden z najważniejszych elementów naszego życia. Porozumiewamy się, żeby wyrazić uczucia, emocje i potrzeby, dzielimy się wiedzą oraz budujemy relacje.
Jak mówić, żeby nas słuchano? Znam bardzo dobry przepis 🙂
Podstawą dania jest równowaga
W tym przypadku chodzi o tę między nadawcą i odbiorcą. Słuchając aktywnie i zadając dodatkowe pytania, informujemy rozmówcę, że rozmowa jest dla nas ważna i zachęcamy go do kontynuacji, a także poznajemy więcej szczegółów.
Ważnym składnikiem jest kontakt wzrokowy
Patrząc w oczy budujemy zaufanie, ale spojrzenie powinno być naturalne i spokojne. Natrętne wpatrywanie się spowoduje dyskomfort rozmówcy i wycofanie. Unikanie czyjegoś wzroku może być interpretowane jako brak szczerości.
Unikaj składników sztucznych i postaw na naturalność
Szczerze i naturalnie wyrażajmy swoje opinie i nie bójmy się mówić „nie”, jeśli się z czymś nie zgadzamy.
Garść konkretów
Dbajmy o jasność komunikatu, mówmy o faktach w sposób jednoznaczny, unikniemy nieporozumień.
Więcej, niż szczypta opanowania
Nie traćmy cierpliwości, jeśli nie zgadzamy się z opinią rozmówcy, zachowujmy spokój.
Przyprawmy nasze „danie” informacją zwrotną
Pozwali nam to poznać reakcję rozmówcy na nasz komunikat, dowiedzieć się, czy zostaliśmy zrozumiani, a także pozwoli nam to podsumować ustalenia.
W przepisie na komunikację mogą się też pojawić trujące składniki
Unikaj plotek, oceniania, narzekania, obwiniania, wyolbrzymiania i przede wszystkim nieprawdy lub niesprawdzonych informacji.
Pamiętaj, że zarówno mówisz, jak i słuchasz całym ciałem 🙂 Słowa powinny być spójne z informacją przekazywaną przez ciało, inaczej rozmówca nawet podświadomie wyczuje fałsz.
Komunikacja, to podstawa relacji prywatnych i zawodowych. Jeśli chcesz odbyć ważną rozmowę, to poświęć rozmówcy odpowiednio długi czas. Pośpiech może być przyczyną nieporozumień i konfliktów. Mów wolno i nawet jeśli jesteś zdenerwowany, to staraj się opanować. Zminimalizuj bodźce, które mogą odwrócić Twoją uwagę lub uwagę rozmówcy (telewizor, telefon, itp.)
Komunikacja to narzędzie, które może przed Tobą otworzyć wiele i drzwi i wybudować wiele mostów.
Komentarze 5 komentarzy
Dołącz do dyskusji…
Komunikacja to bardzo ważna czynność w życiu codziennym. Komunikacja musi być szczera i prawdziwa ,dzięki niej ludzie pokazują jacy są nsprawde. Aniu u Ciebie widać że jesteś szczera i normalną kobietka którą chce poprostu pomodz innym żeby też mogli osiągnąć swoje cele ,chodź wiem że wielu jest takich którzy uważają że takie osoby jak Ty Aniu się lasujecie itd…Ja uważam że nie osoby które tak uważają to osoby które w życiu nic nie zrobiły i nie zrobią A u innych będą krytykować. Ale to właśnie też chodzi o ta komunikację szczera ?Nie stety żyjemy w czasach gdzie wiele osób o tym zapomina .Zawsze powtarzam zawsze trzeba być sobą,,ORGINAL JEST WIELE WART NIZ BYLE JAKA KOPIA ,,
?❤???
Pani nie musi nic mówić. Od razu widać, że jest pani bardzo komunikatywna.
Aniu kochana kiedy startuje najbliższy obóz zimowy? Tak bardzo chciałabym wziąć w nim udział ?
Ja myślę, że najważniejsza zasada to właśnie słuchać i zadwać dobre pytania 🙂 Nie tylko ułatwia to komunikację, ale pozwala także uwieść odbiorcę 😉 I zwykle wynika z tego więcej niz z mówineia cąly czas o sobie.
Komunikacja także z panią jest taką mini rozmową. I nie zawsze można otrzymać informację zwrotną. Gdyż nie zawsze pani odpowiada na taki bądź inny komunikat.