8 zasad motywowania dziecka do aktywności fizycznej

Ten wpis przygotowałam dla Was jako pedagog, magister wychowania fizycznego, trener i zawodniczka karate tradycyjnego. Przyda się rodzicom dzieci w każdym wieku, a ci z Was, którzy dzieci nie mają też z pewnością znajdą tu coś dla siebie!

 

1. Uświadom sobie istnienie problemu

Według statystyk, w Polsce każdego roku będzie przybywać około 400.000 dzieci z nadwagą, w tym około 80.000 z otyłością. Śmieciowe jedzenie, brak świadomości w zakresie zdrowego żywienia i wpływu emocji na zachowania związane z jedzeniem, życie w stresie i w pośpiechu oraz brak aktywności fizycznej – jest wiele powodów tej zatrważającej statystyki. Niestety badania wykazują, że niewiele rodziców ma świadomość, że ich dziecko ma nadwagę bądź może być narażone na jej wystąpienie w przyszłości. Najwyższy czas to zmienić. Zacznij działać już dziś, aby zapobiec pogłębianiu się epidemii otyłości w przyszłości.

 

2. Bądź dobrym przykładem

Statystyki nie kłamią. Nawet 70% dzieci otyłych rodziców również jest lub będzie otyła. Natomiast gdy rodzice są szczupli, ryzyko otyłości u dziecka wynosi jedynie 10%! Dzieci uczą się różnych nawyków, w tym także zdrowotnych poprzez tzw. modelowanie. Oznacza to, że nasze pociechy naśladują zachowania rodziców pod każdym kątem – podejścia do sportu, regularności spożywanych posiłków, preferencji pokarmowych, itd. Dawaj więc swojemu dziecku dobry przykład! W wielu badaniach wykazano, że aktywne zaangażowanie rodziców w zmiany behawioralne u dzieci dawało zdecydowanie lepsze i bardziej długotrwałe efekty. Co więcej, wspólna aktywność fizyczna i dawanie dobrego przykładu żywieniowego poprawia relację rodzic-dziecko.

 

3. Zacznij jak najwcześniej

Czy wiesz, że kształtowanie preferencji smakowych rozpoczyna się już w łonie matki? Dlatego o zdrowe nawyki swojego dziecka warto zadbać już w okresie ciąży. Od samego początku warto również wyrabiać nawyk aktywności fizycznej u naszej pociechy. Namawiam Was do biegania z wózkiem. Pisałam na ten temat już TUTAJ. Dzięki temu Ty pozostaniesz aktywny, dziecko skorzysta z aktywnych spacerów, a przy okazji będzie już od najmłodszych lat przyzwyczajało się do aktywności fizycznej.

 

4. Baw się aktywnie

Gry i zabawy to najlepszy sposób, aby zaangażować nasze dzieci do aktywności fizycznej. Pamiętacie grę w berka? A chodzenie na grzyby? Tańczenie do muzyki? Treningi karate, nawet jeśli z przymrużeniem oka? Bieganie po podwórku? W dobie smartfonów i internetu musimy poświęcać aktywności fizycznej szczególną uwagę. Staraj się, żeby aktywność fizyczna była ciekawa i inspirująca dla dziecka. Twoja pociecha zawsze będzie wybierać aktywności, które są dla niego po prostu przyjemne, bo każdy człowiek naturalnie dąży do tego co łatwe i… przyjemne 🙂  Każde bieganie można zamienić na wyścig w poszukiwaniu skarbów, a standardowe rzucanie frisbee można zastąpić frisbee z rzucaniem do celu.

 

5. Zachęcaj werbalnie i bądź autentyczny

Słowa mają znaczenie. Ale tylko wtedy, gdy są poparte tymi samymi zachowaniami. Jeśli chcesz nauczyć dziecko zdrowych nawyków żywieniowych, a sam popijasz obiad colą, to pamiętaj, że w pierwszej kolejności dziecko zareaguje na Twoje zachowanie, nie na to co mu mówisz. Stąd, jeśli chcesz indukować w nim naturalną chęć do wysiłku fizycznego, to Twoja pociecha musi zauważyć, że Tobie też to sprawia frajdę. Nie wybieraj aktywności, których sam nie lubisz, bo zwyczajnie nie będziesz w tym spójny, a dzieci szybciej niż radar wychwycą każdy brak autentyczności.

 

6. Pamiętaj o nagrodach

Jako młoda mama od samego początku z uśmiechem biję brawo na każdą nową rzecz, jaką wykona moja córeczka. Jako trenerka, zawsze na treningach z dziećmi, już na początku zajęć pokazywałam podopiecznym, w czym każdy jest dobry, dawałam komplementy i obiecywałam nagrody za szczególne wyniki. Szukaj zasobów u dziecka, patrz na to co potrafi, co mu wychodzi, z czym sobie poradził do tej pory. A dopiero później zwracaj uwagę na to, nad czym może jeszcze popracować. Taka postawa rodzica z pewnością zmotywuje Twoje dziecko do pracy!

 

7. Rozmawiaj o sporcie

Niech ten temat systematycznie przewija się w Waszym życiu. Gdy dziecko wróci z treningu zapytaj: jak się trenowało? Co Ci się podobało najbardziej? Czy fajnie się bawiłeś w czasie rozgrzewki z innymi dziećmi? Czego się nauczyłeś? Upewnij się też, że dzielisz się tymi spostrzeżeniami z dzieckiem, tak by wiedziało, że ten temat jest w rodzinie ważny. Zwracaj uwagę na korzyści, jakie niesie za sobą wysiłek fizyczny. Dzieci trenujące nie tylko mają mniejsze ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych, ale liczne badania wskazują na to, że szybciej zapamiętują informacje, lepiej wypadają w testach poznawczych oraz mniej czasu muszą poświęcać na naukę do klasówki. Ponadto, sport kształtuje poczucie własnej skuteczności, samodyscyplinę, radzenie sobie z trudnościami i wyzwaniami czy przyjmowanie porażki. Wiedziałeś, że dobrzy sportowcy zazwyczaj mają te same cechy charakteru co najlepsi managerowie?

 

8. Znajdź inspirację

Każdy z nas miał w dzieciństwie jakiegoś bohatera. Chłopcy z siłowni pięli muskuły chcąc być jak Arnold Schwarzenegger, inni marzyli by grać w kosza jak Michael Jordan i tak dalej. Zadbaj o to by również Twoje dziecko miało swojego bohatera, bo wtedy będzie bardziej skore do sportu!

 

Sport jest fajny, sport jest zdrowy, sport jest potrzebny. Sport nie jest ambicją rodziców, które dziecko ma zaspokajać, ale środkiem do samorealizacji, nauki, współpracy, zdobywania siły i determinacji.

 

I w tym pomagajmy naszym dzieciom.

 

Foto: Aneta Zamielska

 

Literatura:
  1. Lopes L, Santos R, Pereira B, Lopes V. Maternal perceptions of children’s weight status. Child Care Health Dev. 2013 Sep;39(5):728-36.
  2. Stewart L, Chapple J, Hughes AR, Poustie V, Reilly JJ. The use of behavioural change techniques in the treatment of paediatric obesity: qualitative evaluation of parental perspectives on treatment. J Hum Nutr Diet. 2008 Oct;21(5):464-73.
  3. Blecharz J, Siekańska M. (red.). Praktyczna psychologia sportu. Wykorzystanie koncepcji psychologicznych w sporcie. Kraków, 2009

Komentarze 4 komentarze

Dołącz do dyskusji…

Komentarz jest wymagany

Podpis jest wymagany

mamy trójkę kochających wszelką aktywność fizyczną dzieciaków, ludzie się dziwią, że nam się chce, że mamy czas ćwiczyć z dziećmi i wychowywać ich przez sport, dlatego założyliśmy profil na instagramie @5zwuefu żeby pokazać, że przecież się da! zapraszamy w wolnej chwili 👍

Bardzo ważny post. Jestem mamą 5 latki i 7 latka. Jako, że niemal każdy chlopiec w drużynie gra w koszulce Lewego, nie raz powoływałam się na Twojego męża lub Ciebie w okresie np buntu ważywnego 😀 Pokazywałam Filipowi Twoją książkę, mówiąc że gotujesz bardzo zdrowe rzeczy, dlatego Robert ma tyle energii na boisku. Działa? Działa 🙂
Swoją drogą obserwuję, że bardzo dużo dzieci w szkole ma mega nadwagę. Jak ja byłam w szkole ( hoho za moich czasów) grubszych dzieci z rocznika może było kilkoro. Teraz w roczniku moich dzieci- kilkadziesiąt dzieci z nadwagą. Nie rozumiem, dlaczego rodzice nic w tej kwestii nie zmieniają. Starsze dzieciaki spotykają się na dworzu i gapią się w smartfony. W śniadaniówkach królują przerworzone gotowce, nie mówiąc już o zwyczajnym śmieciowym jedzeniu ( chipsy itp- serio, na śniadanie w szkole).
Nie jestem totalnym przeciwnikiem takich rzeczy. Czasami jemy w maku, Czy pochrupiemy jakiegoś chipsa. Ale na codzień staramy się jeść świadomie. Chcemy też, żeby nasze dzieci widziały, że sport to frajda przez to, co samo robimy 🙂
Pozdrawiam serdecznie

Podpisuję się pod tymi punktami, ale przeraża mnie presja wywierana na dzieciach podczas zajęć wf. Masz być najlepszy, nawet jeśli dziecko przebiegnie dany dystans i da z siebie wszystko, to może dostać ocenę ndst tylko, dlatego że nauczyciel oceniając sugeruje się tabelka z widełkami w czasie. Sama tego doświadczyłam i na wiele lat oddalilam się od sportu, nie lubiłam wf. Tak rzadko skupia się podczas lekcji na najważniejszym, czyli dobrej zabawie 😐

Pani Aniu proszę o pomoc. Jem 2400 kcal ponieważ karmię piersią. Zamierzam wrócić do aktywności fizycznej myślę o takich 15 minutowych treningach chociaż. Czy powinnam zwiększyć kalorycznosc i o ile. Czy np tylko o posiłek potreningowy? Proszę o odpowiedź